Fortsatt kraftig vekst for Telemarksavisa

Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

SKIEN: Telemarksavisa får stadig flere lesere. Det viser lesertallene som Mediebedriftenes Landsforening la frem i formiddag.

DEL

Telemarksavisa har nå 78.000 lesere hver dag, mens Varden ligger 6000 under med 72.000 lesere.

Les også: Rjukan Arbeiderblad og Kanalen opplagsvinnere

TA er størst på alle platformer, også papiravisen har 2000 flere lesere enn Varden. 49.000 personer leser nå TA på papir hver dag.

– Det er fantastisk å oppleve at TA står seg så bra. Bevegelsen fra papir til digitale flater rammer ikke TA like hardt som flere andre aviser. At TA opplever en kraftig økning i antall lesere er vi selvsagt tilfreds med og dette oppmuntrer oss til å jobbe enda hardere, sier sjefredaktør Ove Mellingen i Telemarksavisa.

Når det gjelder nettavisen er forskjellene enda større.

TA har nå 35.000 lesere på desktop hver dag, mens 24.000 lesere er innom TA med mobiltelefonen. Varden har nå 32.000 lesere på desktop, mens forskjellen er aller størst på mobil med 18.000 lesere.

Digitalredaktør Tom Erik Holland er selvsagt svært tilfreds med tallene.

– Det er veldig gledelig å se at vi befester vår posisjon som telemarkingenes førstevalg av nettavis. Vi har en knallgod økning av lesere på mobiltelefon og ekstra morsomt er det at vi går frem på desktop også.

– De gode lesertallene er en kjempeinspirasjon til å fortsatt levere telemarkingene, både digitale abonnenter og de som ennå ikke har blitt det, ferske nyheter fra Telemark. Vi har mye spennende på lager for 2016.

Fakta om medietall 2015

  • 85 prosent av befolkningen over 12 år leser daglig norsk redigert innhold fra mediehusene. 53 prosent leser avisene på papir, 60 prosent leser dem på nett, mens avisenes mobilutgaver leses av 39 prosent.
  • Papiravisene tilbakegang fra 2014 til 2015 var på 8,9 prosent. Størst var nedgangen for de største. Mediehusenes målte nettaviser er totalt sett stabile (+0,5 prosent), mens mobil vokser med 9,9 prosent.
  • I 2015 økte mediehusenes digitale opplag med 52 prosent, mens totalopplaget sank med 5,2 prosent. 90 prosent av det digitale opplaget er komplett-abonnement som inneholder tilgang både på papir og digitalt.
  • MBLs medlemsaviser hadde i 2015 et totalopplaget på 1,9 millioner eksemplar, av disse var 63 prosent komplett-abonnement, 29 prosent var rent papiropplag, mens 8 prosent var salg av rene digitalprodukter. Av 171 avistitler tilbyr 120 komplett-abonnement.
  • Mens totalopplaget sank med 5,2 prosent, sank papiropplaget med 8,5 prosent.
  • VG og Dagbladet går mest tilbake med en opplagsnedgang på rundt 20 prosent.
  • Av 18 avisene med opplagsfremgang, økte Klassekampen mest med 2.400 eksemplarer, en økning på 12,4 prosent, og et totalopplag på over 21.000 eksemplar.
  • Av ukeavisene øker nisjeavisen Aftenposten Junior mest, avisen har passert 25.000 eksemplarer og er landets 10. største avis. I 2015 økte totalopplaget med over 3.200 eksemplarer – en fremgang på 14,8 prosent.

(Kilde: Mediebedriftenes Landsforening) @NTB

Artikkeltags