Snø i Telemark: Slik ser veien ut over fjellet nå

Artikkelen er over 2 år gammel

VINJE: Skal du på kjøretur over Haukeli kan det være lurt å finne frem vinterdekkene.

DEL

Onsdag formiddag snør det tett på E134 over Haukeli. Web-kamerabildene til Statens vegvesen viser et hvitt landskap over fjellet.

Også flere andre steder i fjellet i Sør-Norge er det snødekke, melder Meteorologisk institutt.

Med relativt høye temperaturer over store deler av landet den siste tida har mange ikke tenkt på vinterdekk ennå. Men det kan endre seg nå, i hvert fall dersom du har planer om å kjøre over fjellet.

0 grader

På Haukeli ligger temperaturen nå rundt 2 grader, og det er meldt sludd og snø utover ettermiddagen og kvelden. I løpet av natt til torsdag kan temperaturene krype ned under 0 grader, og det kan bety svært utfordrende kjøreforhold. Den samme værtypen er også ventet for torsdag, rapporterer yr.no.

Nedbøren vil gi seg inn mot helgen, og da vil temperaturene også krype noe oppover. Rundt 4 varmegrader vil det være på dagtid.

Men dersom du har planer om å kjøre over fjellet, og har lyst til å bytte dekk før du legger ut på tur kan det være nyttig å ta med seg disse tipsene på veien.

Slik bytter du hjul selv

Redaktør Kjell Magne Aalbergsjø i bilbladet «auto motor og sport» har tidligere kommet med disse gode tipsene for deg som vil bytte dekk.

1. Sjekk vinterdekkene før du legger om. Det er tillatt å kjøre med en mønsterdybde på 3 millimeter. Er dekkene dine mer slitt enn det, risikerer du at skiltene blir klippet, for ikke å snakke om din egen og andres helse. Aalbergsjø anbefaler sterkt at du kjøper nye dekk lenge før du nærmer deg 3-millimetersgrensa.

- Allerede ved 5 millimeter mønsterdybde får dekkene dramatisk dårligere grep, sier han.

Også dekkets alder spiller inn. Et gammelt dekk kan se fint ut, men kan likevel ha mistet mye av grepet. Produksjonsdatoen (måned og år) finner du på siden av dekket, ofte trykt inn i en oval form. Aalbergsjø anbefaler å bytte dekkene når de er fem år gamle fordi gummien hardner til med årene.

2. Sjekk dekkene for slitasje og kutt. Skjevt slitte dekk kan skyldes feil lufttrykk eller en feil i hjulopphenget. Er du i tvil om dekkene dine er gode nok, ta kontakt med fagfolk.

3. Legg ut dekkene der de skal på. Her er det to ting du må huske:

I motsetning til det mange tror, bør de mest slitte dekkene monteres foran og de minst slitte bak. Ifølge Aalbergsjø er logikken i det slik:

Glatt underlag oppdager du først i rattet og forhjulene, og derfor må de mest slitte dekkene stå foran. Står de mest slitte dekkene bak, er faren større for å få hekksladd, og det er det folk flest sliter mest med å få kontroll over. Med de beste dekkene bak er faren for overraskende sladd mindre.

Hvis dekkene er lite slitt og forskjellen i slitasje er liten, kan du likevel montere de minst slitte dekkene der slitasjen er størst (foran i en forhjulsdrevet bil). Det øker dekksettets levetid.

Mange dekk har en bestemt rulleretning. Den er angitt på siden av dekket, som regel med en pil og teksten ”rotating direction”.

4. Før du jekker opp bilen, skal den stå i gir og håndbrekket skal være dratt på. Klosser bak hjulene øker sikkerheten ytterligere. Jekken skal normalt settes på et sted med ekstra forsterkning. Dette stedet vil som regel kjenne med fingrene, eller du kan sjekke instruksjonsboka.

5. Jekk bilen litt opp, men stopp før dekket mister kontakten med bakken. Løsne mutrene, men ikke skru dem helt av.

6. Jekk bilen helt opp, skru av mutrene og ta av hjulet. Rustoppløser må sprayes på dersom hjulet sitter fast.

7. For at det skal bli lettere å få av hjulene til våren, bør du smøre kontaktpunktene mellom felg og hjuloppheng med fett (helst kobberfett). Sett på hjulet og stram til annenhver mutter vekselvis til alle er skrudd fast. Ikke stram for hardt, for da kan du skade gjenger eller felg. Etter noen dager skal du etterstramme (spesielt viktig hvis du har alufelger).

8. Sjekk lufttrykket. Vinterdekk har mykere dekksider enn sommerdekk, og Aalbergsjø anbefaler at du fyller 10 prosent mer enn oppgitt i bilens håndbok. Sjekk trykket jevnlig, det har betydning både for kjøreegenskaper og drivstofforbruk.

9. Vask og tørk sommerdekkene før du setter dem bort.

10. Biler med dekktrykksovervåking (varsler dersom trykket er for lavt) har et system som må resettes ved hjulskift. Sjekk håndboka eller ta kontakt med merkeverksted.

Artikkeltags