Telemark har vist vei i mc-sikkerhet

GODKJENT: Jan Petter Lyng ved Skien trafikkstasjon med underskinnene som gjør autovernet mindre farlig for motorsyklister som velter. Nå skal underskinnene, som ble montert som et prøveprosjekt på riksvei 32 mellom Skien og Siljan, monteres på flere farlige strekninger andre steder i landet.

GODKJENT: Jan Petter Lyng ved Skien trafikkstasjon med underskinnene som gjør autovernet mindre farlig for motorsyklister som velter. Nå skal underskinnene, som ble montert som et prøveprosjekt på riksvei 32 mellom Skien og Siljan, monteres på flere farlige strekninger andre steder i landet. Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Underskinnene på autovernet på riksvei 32 mellom Skien og Siljan er nå godkjent av Vegdirektoratet. Underskinnene, som gjør veien sikrere for motorsyklister, skal nå tas i bruk flere steder i landet.

DEL

Det forteller Jan Petter Lyng ved Skien trafikkstasjon.

Lyng var en av pådriverne til den såkalte nullvisjonsveien for motorsyklister mellom Skien og Siljan på riksvei 32.

SKAL UTVIDE PROSJEKTET

- Vi i Mc-Forum Telemark tok kontakt med vegsjefen, og så ble det laget et prøveprosjekt her for fire år siden, forteller Lyng.

Fra Toras hytte til Solvika kafé ble det montert underskinner på autovernene i de krappeste svingene. Ved en eventuell velt vil en motorsyklist da skli langs autovernet, istedenfor å gå inn i trestolpene.

Lyng forteller at prøveprosjektet er blitt lagt merke til av mange.

- Det er kjørt en del tester med dokker, og underskinnene fra leverandøren Hallingplast er nå godkjent av Vegdirektoratet etter masse testing. Det er sagt fra politikerne at dette skal gjøres i alle regioner i landet, sier Lyng.

At underskinnene er godkjent betyr også at de går inn i den såkalte vegrekkverknormalen til vegvesenet.

UTLENDINGER PÅ BESØK

Lyng har også registrert at flere politikere trakk fram prøveprosjektet i forbindelse med trafikksikkerhet under valgkampen.

- Det jeg synes er moro er at denne veien er så kjent blant politikerne. Så jeg tror vi gjorde noe den gang som vi ikke skjønte hvor viktig det var, sier Lyng.

Han forteller at det også har vært folk fra andre land, deriblant Australia og Tyskland, på besøk i Skien for å se på nullvisjonsveien for motorsyklister.

FLERE TILTAK

Planene nå er å forlenge nullvisjonsveien fra Solvika kafé til Siljan og videre til fylkesgrensa til Vestfold.

- Det blir gjort så fort det kommer midler til det, forteller han.

Nå skal prøveprosjektet utvides til vanskelige strekninger i alle landets vegvesen-regioner.

Foruten monteringa av underskinnene på autovernet, så innebærer prosjektet sikkerhetstiltak som rydding av sideterrenget langs veien, fjerning av farlige skilt og avkjørsler.

Artikkeltags