– I år skal du kjenne asfaltlukt i Telemark

I GODT HUMØR: Leder i Hovedutvalg for samferdsel, Knut Duesund (KrF), til venstre, og fylkesordfører Sven Tore Løkslid (Ap) var i godt humør da de fredag kunne fortelle om den store satsinga på fylkesveiene i år.

I GODT HUMØR: Leder i Hovedutvalg for samferdsel, Knut Duesund (KrF), til venstre, og fylkesordfører Sven Tore Løkslid (Ap) var i godt humør da de fredag kunne fortelle om den store satsinga på fylkesveiene i år. Foto:

SKIEN: I år tas det et krafttak for å få ny asfalt på fylkesveiene i Telemark. 170 millioner kroner skal brukes på utbedringer og nytt asfaltdekke på til sammen 141 kilometer vei.

DEL

Fylkesordfører Sven Tore Løkslid (Ap), leder i Hovedutvalg for samferdsel i Telemark, Knut Duesund (KrF) og samferdselssjef Hildegunn Sørbø i Telemark fylkeskommune vet at mange er opptatt av veiene i fylket. Og nå lover de at det skal skje mer enn på lenge med flere av fylkesveiene.

– Jevnt fordelt

– Vedlikeholdsetterslepet på veiene våre ble kalkulert til å være på over tre milliarder kroner i 2015. I år gjør vi ei ekstra storsatsing og det skal brukes 200 millioner kroner ekstra over to år. I løpet av inneværende år skal det brukes 170 millioner kroner kun til asfalt og utbedringer. Administrasjonen har jobbet knallhardt med å plassere ut disse kronene. En kommer til å merke lukta av ny asfalt og folk må belage seg på å vente på grønt lys i år, sier Løkslid.

Knut Duesund presiserer at pengene er fordelt ganske jevnt på de forskjellige regionene i fylket, slik at ingen skal være «glemt». Fordelinga av ny asfalt på de forskjellige regionene er slik: 41,1 kilometer i Øst-Telemark, 28, 4 kilometer i Vest-Telemark, 11,6 kilometer i Midt-Telemark, 33,8 kilometer i Vestmar-regionen og 26,3 kilometer i Grenland. En kilometer koster cirka en million kroner. I Grenland kommer den nye asfaltlegginga i tillegg til det som er inne i Bypakka (53 millioner kroner).

Fra 0 til 20 millioner kroner

Veiene er kategorisert inn i «strategisk viktige», «viktige» og «øvrige». I 2016 ble det brukt rundt 30 millioner kroner på «strategisk viktige» og snaue 10 millioner kroner på «viktige», men ikke ei krone på «øvrige». I 2017 var det omtrent også slik, mens det i 2018 skal brukes over 60 millioner kroner på «strategisk viktige», nesten 60 millioner kroner på «viktige» og rundt 20 millioner kroner på «øvrige».

– Det er fortsatt enorme behov for vedlikehold, men vi får tatt et skikkelig «jafs», og dette er tidenes største satsing på vei i Telemark, sier Løkslid.

Hovedutvalg for samferdsel skal ha et ekstra møte den 9. januar, hvor de skal behandle saken, slik at prosjektene kan komme raskt i gang. Løkslid gir honnør til administrasjonen for at de så raskt har kommet opp med et forslag til hvilke strekninger som skal prioriteres.

For å få råd til satsinga lånes det 115 millioner kroner og det tas fra oppsparte midler. Budsjettet ble vedtatt i desember i fjor, og Løkslid sier at skoleutbyggingene i Bamble og Porsgrunn og vei er det som får størst prioritet i år.

Samferdselssjef Hildegunn Sørbø i Telemark fylkeskommune sier at de også vil spare litt penger når lengre strekninger skal få nytt dekke.

– Nå kan vi legge asfalt på lengre strekninger, noe som gir større effektivitet. Da vil vi få lavere priser og lavere meterpris for asfalt, sier Sørbø.

Artikkeltags