- Hva? Må kundene våre betale for å ringe oss?

LO har nå bestemt seg for å droppe sine 5-sifrede nummer slik at det ikke lenger koster medlemmene 2-4 kroner å ringe.

LO har nå bestemt seg for å droppe sine 5-sifrede nummer slik at det ikke lenger koster medlemmene 2-4 kroner å ringe.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

SKIEN: Mange bedrifter har ikke visst at de påfører kundene kostnader.

DEL

Som Side3 tidligere har skrevet, koster det med mobiltelefon 120 til 240 kroner per time å ringe til et 5-sifret nummer.

Les saken: Dette kan være ulovlig 

Disse pengene er det teleoperatørene som stikker av med, mens selskapene selv må betale titusenvis av kroner for å ha retten til å bruke de kortere telefonnumrene.

Overfor Side3 beskriver både Telenor og Netcom at det er bedriftene selv som velger om de vil ha denne typen dyre nummer.

- En bedrift eller organisasjon kan velge å ha femsifret nummer som et supplement. Eller de kan velge et vanlig åttesifret nummer, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor til Side3.

- Det er for slik at bedrifter, organisasjoner og offentlige etater selv velger om de vil være tilgjengelig på vanlige geografiske åttesifrede nummer eller på spesialnumme, sier kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen i TeliaSonera.

TO FORKLARINGER

I Norge i dag er det rett i underkant av 1100 5-sifrede nummer som er opptatt. En gjennomgang Side3 har gjort viser at mange av disse numrene ikke oppgis på bedriftenes nettsider, selv om de har betalt leie til Nkom.

Side3 har vært i kontakt med en lang rekke av bedriftene og organisasjonene for å får klarhet i hvorfor de benytter telefonnummer som koster kundene deres 2-4 kroner per minutt å ringe.

Svarene vi har fått deler seg i all hovedsak inn i to kategorier:

  • 5-sifrede nummer anses som enklere å huske, og teleselskapenes prising er ikke relevant.
  • Bedriften har ikke vært klar over kostnaden for kundene

- Vi hadde i vår kravspesifikasjon at det ikke skulle koste våre medlemmer å ringe inn til oss. Vi må nå sjekke, basert på dine opplysninger, om dette stemmer, skriver informasjonsansvarlig Vidar Grønli i Fellesforbundet i en e-post til Side3.

Hva er et femsifret nummer?

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet forklarer det slik:

"I den norske nummerplanen er det satt av 8000 5-sifrede stedsuavhengige telefonnummer, serien 02000-09999. [...] 5-sifrede nummer vil være godt egnet til bruk for informasjonstjenester og i smband med markedsføring og salg av varer eller tjenester. Slike nummer er kortere og kan dermed være lettere å huske enn normale 8-sifrede nummer.

[...]

Et 5-sifret nummer er stedsuavhengig og er dermed uavhengig av innehaverens geografiske plassering i Norge. Et 5-sifra nummer vil bli konvertert til et vanlig 8-sifra nummer før et opprop til et slikt nummer blir terminert. Dersom innehaveren ønsker det, kan et 5-sifra nummer bruket i kombinasjon med avanserte rutingfunksjoner, for eksempel tidsavhengig eller stedsavhengig ruting, tilsvarende som visse typer stedsuavhengige nummer i 8xx-serien. Ulike opprop til samme 5-sifrede nummer kan dermed terminere på flere ulike geografiske steder, avhengig av klokkeslett og/eller hvor en ringer fra.

Samtaler til 5-sifra nummer skal takseres på normale måte.[...] Hver enkelt tilbyder av offentlig telefontjeneste fastsetter selv sin konkrete takst for samtaler til denne -sifra serien.

- HVA?

Heller ikke hos en større statlig selskap som ikke ønsker å bli navngitt har en vært klar over at 5-sifrede nummer har medført ekstra kostnad for dem som ringer inn.

- Hva? Det skal ikke koste penger å ringe til oss? Hvis det er slik, så må vi sjekke dette nærmere.

En annen organisasjon som heller ikke ønsker å bli navngitt forteller at de først nylig ble klar over kostnadene.

- Vi har hatt dette nummeret siden muligheten ble lansert. Men det er ikke bare-bare å bytte telefonnummer. Det er veldig mye materiell og profilmateriale som må byttes ut, og dette koster mye penger, beskriver selskapet.

LO: DROPPER NUMMERET

Hos LO har de nå funnet ut at verdien av 5-sifrede nummer ikke overstiger ulempen for deres medlemmer.

- Begrunnelsen for å velge et 5-sifret nummer var at det skulle være lett og enkelt å huske. Vi har nå besluttet at vi skal gå tilbake til et åttesifferet nummer, forteller informasjonssjef Jenny Ann Hammerø i LO til Side3.

Sykehus: Merkevare og beredskap

De store sykehusene i Norge benytter seg også av 5-sifrede nummer.

Universitetssykehuset i Oslo beskriver at valget av et slikt nummer var todelt:

- Dette var en del av merkevarebygging til sykehuset der vi blant annet ønsket å ha et enkelt telefonnummer, men like mye et ledd i beredskapsarbeidet. Med dette 5-sifrede nummeret kan vi ta telefoner andre steder enn inne på sykehuset, skriver sykehuset i en e-post.

- LETT Å HUSKE

Gigantene Hafslund og DNB beskriver derimt at de har prioritert å ha enkle nummer.

- Det er jo teleselskapene som har valgt å ta seg bedre betalt for de femsifrede numrene. Vi har prioritert å ha et nummer som er lett og huske, og tjener ingenting på dette. Det er helt gratis å kontakte oss via chat, enten fra desktop eller mobil via Facebook Messenger, skriver informasjonssjef Even Westerveld i DNB.

- Bakgrunnen er rett og slett å benytte et enklere nummer å taste for kundene - 5 sifre kontra 8 - og et nummer som er lettere å huske! Vi får svært lite tilbakemeldinger i form av misnøye fra våre kunder, skriver kommunikasjonssjef Morten Schau i Hafslund.

Artikkeltags