Super-motor på tomgang

Av
Artikkelen er over 15 år gammel

Motoroppfinner Leif Dag Henriksen fra Skien må ut i markedet for å hente mer penger etter at de nåværende eierne i høst stanset pengekranen

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Det var i året 1996 at grunder og oppfinner Leif Dag Henriksen etablerte SMC Sinus Motor Concept AS. Året etter mottok han den prestisjefylte Reodor-prisen. Målsettingen var å utvikle en ny og mer stillegående dieselmotor enn de tradisjonelle bensinmotorene. Denne forbrenningsmotoren skulle også ha et markert lavere bensinforbruk enn tradisjonelle motorer. Det ble snakket om milliardindustri og store penger til Grenland.
PENGER OG MER PENGER
Både hovedaksjonær Leif Dag Henriksen og de andre eierne har fått erfare at vegen fra ide til kommersialisering er meget lang. Frem til nå har selskapet livnært seg på små kapitalutvidelser for å dekke opp underskuddet som har ligget på 3-4 millioner kroner hvert år. Siden 1996 er det hentet inn 2,2 millioner kroner i tilskudd og 15 millioner kroner fra de nåværende eierne for å finansiere forskningen på den nye motoren, men i høst siden sa aksjonærene stopp. Styret i FMC Sinus Motor Concept AS forsøkte da på en fortrinnsrettsemisjon mot eksisterende aksjonær på 12 kroner aksjen med minimum en million kroner i innbetalt beløp
- Vi fikk dem ikke med videre, konstaterer daglig leder Per Haughom overfor TA. Den forrige emisjonen mot nåværende eiere var på vårparten i år og da ble det tegnet for 1,8 millioner kroner til kurs 5,60 per aksje. Det priset selskapet til rundt ti millioner kroner.
TØRT MARKED
Det er ingen tvil om at eiernes vyer har vært store. I løpet av år 2000 ble det foretatt to emisjoner mot nåværende eiere og totalt hentet inn 3,3 millioner kroner. I den siste av disse kapitalutvidelsene var tegningskursen satt til 150 kroner. Det ga selskapet en verdi på over 200 millioner kroner!
- Vi hadde en meget pen verdistigning fram til utgangen av forrige år, men så kom smellen i gråmarkedet. Vi er i likhet med de fleste andre rammet knallhardt av det knusktørre gråmarkedet, sier daglig leder Per Haughom.
Styret har bevisst hentet inn mindre beløp av gangen for ikke å vanne ut eierne for mye. Største aksjonær er Sinus Holding AS som eies av familien Henriksen med 44,9 prosent av aksjene. I tillegg er det rundt 20 private investorer.
RETTET EMISJON
Per Haughom forteller at det nå vil bli gjennomført en rettet emisjon mot i hovedsak finansielle investorer. Selskapet trenger blant annet ytterligere to millioner kroner i fisk kapital for å utløse et betinget lån og tilskudd på 2 millioner kroner fra SND dette året.
- Vi er veldig optimistiske og sikre på at vi skal få inn de friske pengene. Senere blir det så aktuelt å gjennomføre en rettet emisjon mot en industriell partner for å kunne utvikle en prototype-motor, forteller Haughom.
Han sier videre at selskapet allerede arbeider intenst med å hente industrielle internasjonale partnere til prosjektet. Motormiljøet i Norge er lite og kompetansen ligger utenfor landets grenser. Rally-kongen Martin Scanke, Marintek i Trondheim som er en del av Sintef-miljøet og et svensk motorselskap er allerede inne i et nettverk sammen med Skiens-selskapet for å forske videre på forbrenningsteknikk, luftveksling og giring i sinus-motoren.
- Vi er også innvilget patent i USA og en rekke andre land i verden, sier Haughom. Det legges nå opp til videre testing og utbedring av motoren.
- Vi håper på lisensinntekter om et par års tid. Når motoren er lisensiert ut er vi kommersialisert, forklarer en entusiastisk Haughom.

Artikkeltags