Motorsykkelboots, støvletter, vesker - og bunadsko som skal blokkes ut i håp om smertefrie føtter på 17-mai. Ismail kan fikse det meste hva angår lær, ikke bare sko.

Han er skomakeren som har blitt ved sin lest, selv om det er i et helt nytt land, med et helt nytt språk og med et helt annet byråkrati. Såpass krevende er det å starte opp egen virksomhet at kontaktpersonen hans i Nav langt på vei frarådet han det.

– Jeg gjorde faktisk det. Nettopp fordi det er så enormt mye som skal være på stell. Men Ismail har holdt fast på drømmen sin og har gjort alt rett for å få det til. Det er rett og slett utrolig imponerende, og svært få som klarer å få til, sier førstekonsulent i Nav, Svenn Findal Jonassen.

– Vi har hjulpet han litt, men det er ikke mye. Alt av regnskapssystemer, kortterminal og slike ting har han fikset selv, understreker han.

 

Norge rundt etter utstyr

Det er i andre etasje på BS-senteret skomakerverkstedet har blitt bygd opp. Alt er kjøpt brukt og Ismail har kjørt land og strand etter det nødvendige utstyret. En stor maskin på minst 350 kilo hentet han selv sammen med kamerater, hos en tidligere skomaker i Stavanger.

Alt er med andre ord på plass for at han kan gjenoppta håndverket han lenge hadde som yrke i hjemlandet før krigen raserte og ødela alt. For Ismail og hans familie og millioner av andre.

– Jeg hadde min egen skofabrikk hvor jeg lagde sko fra bunnen av, med rundt 15 ansatte. Den drev jeg fra 2001 til 2011, forteller han.

2011 var året da demonstrasjoner mot Assads regime startet og etter hvert utviklet seg til borgerkrigen som ennå raser. For Ismail og hans familie ble det raskt starten på en flukt fra landet. Først via Libanon hvor han jobbet hos en skomaker der, før de senere kom til Norge med fly og direkte videre til Bamble.

– Det er fint her og vi trives veldig godt. Det er fred og ro, sier han.

Han blir litt blyg, men Findal Jonassen kan ikke få rost ham nok og omtaler ham som både forbilde, mønsterelev og en ressurs.

– Det er integrering på høyt nivå, rett og slett. Han er nå en ressurs for kommunen og landet, og ikke minst et forbilde for mange andre i hans situasjon. Historier som dette er også med på å skape gode holdninger hos folk i kommunen og det er bra for alle flyktninger, utdyper han.

 

Stort engasjement

Nav Bamble har sin egen facebookside hvor de har lagt ut en videosnutt av suksesshistorien. Findal Jonassen konstaterer at ingen poster så langt har nådd flere eller blitt delt hyppigere. Her ligger kanskje også litt av forklaringen til at hyllene som på videoen er tomme, nå er blitt fylt opp.

Ismail anslår at han har hatt 40 kunder hittil, men en rask telling av skoene som ennå ikke er levert ut avslører at han nok er litt beskjeden. Med Nav-kontoret tvers over gata konstaterer også Findal Jonassen at det har vært en jevn trafikk av kunder.

– Det viser at det er et behov og at mange setter pris på å få reparert skoene sine i stedet for å kjøpe nye.