Silje troner på toppen av listene med egen podcast

Silje Thorstensen (32) gjør det stort med Treningspodden, som har nærmere 15 000 nedlastninger hver uke.

Silje Thorstensen (32) gjør det stort med Treningspodden, som har nærmere 15 000 nedlastninger hver uke. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

OSLO/SKIEN: Silje Thorstensen (32) flyttet til Oslo som 19- åring. Nå gjør hun det stort med Treningspodden, som har nærmere 15 000 nedlastninger hver uke.

DEL

Silje Thorstensen er opprinnelig fra Skien, men flyttet til Oslo som 19- åring. Planen var egentlig å bli sykepleier og hun trodde aldri hun skulle jobbe med trening på fulltid.

- Jeg fikk tilfeldigvis tilbud om en lederstilling der jeg er nå, og i dag kunne jeg ikke sett for meg å jobbe med noe annet. Ingen dag er like og det stortrives jeg med, sier Thorstensen.

Thorstensen hadde sin første gruppetime som 18- åring ved tidligere SATS Storgata, i Skien. Nå er hun medeier av Myren Sportssenter i Oslo hvor hun daglig jobber som gruppetreningsansvarlig og PT.

Treningspodklubben

Thorstensen startet opp Treningspodden for nesten 2 år siden, sammen med daværende sjefsredaktør i Shape Up, Karine Thyness. Da Thyness sluttet i Shape Up tok treningsprofil Pia Seeberg over, og podcasten går som aldri før, med nærmere 15 000 ukentlige nedlastninger.

- Jeg syns det er helt supert, og glemmer nesten at det noen som sitter og hører på. Vi får mange tilbakemeldinger på at lytterne våre blir motiverte og får gode tips av å høre på oss. Jeg føler vi er blitt en salgs Treningspodklubb, forteller en fornøyd Thorstensen.

Hva er tanken bak Treningspodden?

- Vi vil få folk til å komme seg mer i bevegelse og gjøre dørstokkmila mindre. Vi vil gi inspirerende dryss til en aktiv hverdag, men er samtidig opptatt av at det ikke skal bli for faglig. Blir det for faglig tungt går det inn det ene øret og ut det andre, mener Thorstensen.

Thorstensen er også opptatt av å få folk til å forstå at terskelen for å si at man er en som trener ikke er så høy som mange skulle tro.

- I dag er det slik at de som sier de trener, er folk som trener 7 ganger i uka, men du kan fint kalle deg en treningsperson selv om du trener 2-3 ganger i uka. Det er ikke noe fasit. Alt er bedre enn ingenting.

Man skulle tro at det kunne være en utfordring å komme opp med «nye» temaer til hver uke, men det syns Thorstensen har gått overraskende fint.

- Jeg trodde det skulle være vanskeligere. I starten tenkte jeg at vi måtte ha store temaer til hver uke, men det viser seg at det er bedre å snakke om litt smalere temaer og heller gå mer i dybden. Vi har en god kombinasjon med Pia sin mentaltrener-bakgrunn og min PT- og gruppetrenings-bakgrunn.

Brenner for helårskroppen

Thorstensen har lenge brent for helårskroppen, fremfor bikinikroppen. Hun mener det er mange dårlige følelser knyttet til bikinikroppen og vil heller at folk skal jobbe inn gode rutiner for å være aktive året rundt.

- Helårskroppen har en enorm helsegevinst, istedenfor skippertakene mange holder på med. Det er bedre å ha en frisk kropp året rundt, enn en trent kropp 1-2 måneder i året, mener Thorstensen.

Siljes 10- tips til å komme seg på trening i vintermånedene

1: Transporttrening! Transporter deg til jobb uten bil et par dager i uken.

2: Sett på vekkerklokka en time tidligere og legg økta før jobb.

3: Planlegg treningsuken din søndag kveld og plot det inn i kalenderen på lik linje som et viktig møte. Ta en forventningsavklaring hjemme på at de dagene skal du trene slik at familiekabalen går opp.

4: Book deg inn på en gruppetime!

5: Avtal trening med en venn!

6: Sett deg et treningsmål fra nå og frem til jul!

7: Gjør noe du synes er gøy!

8: Legg klær og utstyr frem på forhånd, gjerne kvelden før!

9: Registrer den gode følelsen du får på treningen og husk på den neste gang dørstokk mila er litt lang!

10: Finn deg en favoritt Podcast eller en rå spilleliste! Da blir treningen mye enklere.

Søker du mat og treningsinspo kan følge @siljethorstensen og @treningspodden på Instagram!

Artikkeltags