«Årets relasjonsbygger» er en pris som skal gå til et mediehus som på en særskilt måte har bygget sterke relasjoner til og skapt engasjement i sitt lokalsamfunn og blant sine lesere, heter det i juryens berunnelse.

Juryen fortsetter:

– Det heter i kriteriene at lokalavisenes oppgave er å være nære og relevante, skape identitet og bekreftelse, begeistring og patriotisme, noe som kan komme til uttrykk gjennom saker som publiseres, arrangementer og hendelser der mediehusets betydning og rolle som lokal identitetsbærer og samfunnskraft kommer til uttrykk.

Sju mediehus

I år var det sju mediehus som meldte seg som kandidater til denne prisen. Kvinnheringen, Nordhordland, Ringerikes Blad, Tønsbergs Blad, Telemarksavisa, Haugesunds Avis og Østlendingens bidrag viser en bredde i våre aktiviteter og det planmessige arbeidet mediehusene driver for å styrke sin merkevare, for å ta samfunnsansvar og for å skape gode og langvarige relasjoner med lesere og lokalsamfunn.

Årets vinner av Amedias relasjonsbyggerpris går til en avis som på en særskilt måte har sett verdien av å være nær sitt marked og sine lesere, og som gjennom et langvarig arbeid har evnet å bygge avisen som en merkevare som forbindes med ord som engasjement, omsorg, raushet, identitet, stolthet, tilstedeværelse, begeistring og patriotisme.

Nullet ut forsprang

Mediehuset har markert seg på mange flater – i og utenfor spaltene – med stort hell. Mediehuset driver relasjonsbygging gjennom et mangfold av aktiviteter og byr ustanselig på seg selv. Med Ove Mellingen som en svært tydelig redaktør i spissen har Telemarksavisa gjennom sine relasjonsbyggende tiltak maktet å nulle ut det forspranget konkurrenten Varden har hatt i markedet i årtier. TA har i dag like stor omsetning som sin konkurrent, har flere lesere – både på papir og mobil – og ligger an til å passere konkurrenten også i bekreftet opplag i 2017.

TA fremhever selv – med rette – at disse gode resultatene er kommet fordi TA har vært så tydelig på at det å være «nære og relevante, skape identitet og bekreftelse, begeistring og patriotisme» ikke bare er et ønske, men en daglig ambisjon og mål.

På lag med leserne

Juryen peker videre på at avisen spiller på lag med de andre Amedia-avisene i området – i Kragerø, Notodden, Porsgrunn og Rjukan.

– Men først og fremst spiller TA på lag med sine lesere. I det året vi har lagt bak oss har dette kommet til uttrykk i flere tv-serier som «Telemark Riviera», «En vandring på Telemarks tak» og «Ti-topperne». TA er en ekte relasjonsbygger som med sitt arbeid er til inspirasjon for alle i Amedia.

Juryen vil avslutningsvis, og uten forkleinelse for noen, særlig fremheve betydningen av Ove Mellingens personlige kommentarer og i spalten «Sant å si» som et relasjonsbyggende tiltak. Mange av dem er modige. De berører leserne og bygger sterke relasjoner til leserne.

Beste journalistikk

Det ble delt ut flere priser i Amedias regi onsdag. Sandefjords Blad vant prisen for beste journalistikk i Amedia i 2017 for avsløringen om økonomisk ukultur i tre Vestfold-kommuner som skal slå seg sammen.

Avisas serie «Lønnsboblen som sprakk» beskriver hvordan planene for å slå sammen kommunene Sandefjord, Stokke og Andebu var i ferd med utvikle seg i helt feil retning kommunens toppledelse. Det handlet blant annet om høye lederlønninger og lukrative sluttavtaler for toppledere.

Fredriksstad Blad ble kåret til «Årets mediehus».