Lokal studentbedrift ble internasjonal millionsuksess

TIDLIG UTE: – Vi begynte med denne ideen før Apple begynte med fingeravtrykk. Når man har jobbet med dette i ni år, så treffer man med timingen før eller siden, sier Kim Humborstad.

TIDLIG UTE: – Vi begynte med denne ideen før Apple begynte med fingeravtrykk. Når man har jobbet med dette i ni år, så treffer man med timingen før eller siden, sier Kim Humborstad. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

SKIEN: Selskapet Kim Humborstad startet som studentbedrift, har nå 35 ansatte og er verdt 311 millioner.

DEL

I en alder av 32 år er Kim Humborstad fra Skien leder for det internasjonale selskapet Zwipe – og alt startet som en studentbedrift.

Zwipe har utviklet et trådløst og batterifritt bank- og identifikasjonskort basert på fingeravtrykk, i stedet for pinkode. Ideen oppsto da Humborstad var student på bachelor i innovasjon og entreprenørskap ved tidligere Høgskolen i Telemark, i årene 2006–2009.

Han valgte studentbedrift på tredje året og har siden videreutviklet ideen til å bli Zwipe – et selskap som ved siste aksjeutvidelse ble verdsatt til 311 millioner kroner.

– Vi begynte med denne ideen før Apple begynte med fingeravtrykk. Når man har jobbet med dette i ni år, så treffer man med timingen før eller siden, sier Humborstad til HSNs nettsted.

Han fortsetter:

– Jeg er verken ingeniør eller supersmart, men forsto tidlig at å bygge et team rundt meg med de rette folkene er avgjørende. I Zwipe er det ingen som forstår hele verdikjeden, men alle forstår at de må samarbeide for å nå målet.

MANGE ANSATTE: I dag er det 35 ansatte i Zwipe. I Colorado sitter det 20 ingeniører som jobber med utvikling. Her fra avdelingen i Oslo.

MANGE ANSATTE: I dag er det 35 ansatte i Zwipe. I Colorado sitter det 20 ingeniører som jobber med utvikling. Her fra avdelingen i Oslo. Foto:

35 ansatte

I dag er det 35 ansatte i Zwipe. I Colorado sitter det 20 ingeniører som jobber med utvikling. Noen jobber fra Oslo, og noen har hjemmekontor. Det er 12 ulike nasjonaliteter i selskapet. Nylig ansatte han en tidligere HSN-student som har studert det samme som gründeren.

De siste ukene har han vært mye i Asia, og har inngått avtaler med partnere i Dubai, Malaysia og Japan.

– Jeg jobber nå mye med Asia for å globalisere prosjektet. Da må man jobbe med ulike kulturer, og etter 10 år er vi nå en «Hot Potato». Verden ønsker nå fingeravtrykk, sier han.

Lokal støtte i Bø

I studietida og i tiden etter etableringen har Humborstad fått god hjelp fra veilederne sine til å videreutvikle prosjektet. Den aller første piloten ble utført på campus Bø i 2012/2013, og ett år senere kjørte de en pilot med sitt biometriske betalingskort i samarbeid med næringslivet, den lokale Sparebanken, høgskolen og innbyggerne i Bø.

– Man må ha en lokal forankring og teste, for kundene ønsker ikke å ta risiko. Tillit er helt avgjørende for sluttbrukeren. I Bø har man et utrolig kompetent miljø, og man er helt avhengig av personene og den kompetansen de har, sier han.

Humborstad holdt nylig foredrag på nærings- og innovasjonskonferansen Innomeet som HSN, Ungt Entreprenørskap, Innovasjon Norge og fylkeskommunene i Vestfold, Telemark og Buskerud arrangerte. Der ble det også arrangert fylkesmesterskapet i studentbedrift.

Og Humborstad har mange gode tips å gi til studenter som jobber med entreprenørskap og studentbedrift.

– Fokuser på kjernene i ideen din. Tenk på mulige partnere og kunder. Nettverk er uendelig viktig. Man kan ikke bli best i verden eller bygda uten de rette partnerne.

Sprøytet inn 65 mill.

Nylig opplevde han at en kinesisk investor sprøytet inn 65 millioner kroner i selskapet. Under konferansen Innomeet ble han spurt om hvordan det føles. 

– Vi feirer! Men med det kommer det også en ansvarsfølelse. De fleste startup-bedrifter lykkes ikke, men vi vil betale tilbake. Vi vet ikke om Zwipe blir en økonomisk suksess eller ikke, men vi har vært med på å kommersialisere en teknologi. Fingeravtrykk-kort har blitt et tema og vi er med på å gjøre en forskjell, lød svaret.

Artikkeltags