De er Applespesialisten på Kjørbekk. Har du en smarttelefon eller nettbrett har du kanskje allerede stiftet bekjentskap med dem. For telefoner detter i bakken, skjermer knuses, hjemknapper blir utslitt og batterier må byttes. Og selv om reparasjoner jevnt over blir færre, er kostbare telefoner noe vi åpenbart fortsatt reparerer. I fjor fikset de telefoner for 3,17 millioner kroner.

Hvit Iphone

Historien skriver seg tilbake til 2010. Marius Jahren hadde kjøpt sin første Iphone. Den hvite utgaven var ennå ikke kommet på markedet, men med deler kjøpt på internett kunne man likevel få det til på egen hånd. Og slik gikk det til. Den hvite Iphonen vakte oppmerksomhet og etterhvert sto folk i kø på utsiden av huset hans.

- Det var etter at kameraten min og jeg opprettet nettsiden hvitiphone.no, ler Jahren.

Samtidig ble det et kraftig signal på at her var det penger og mer arbeid å hente. Sammen startet de da opp selskapet Applespesialisten i 2011 med kontor og verksted først på Rødmyr. Siden flyttet de til lokalene på Kjørbekk da de skjønte at de måtte utvide.

Partneren fra starten av ble kjøpt ut i 2013, og Jahren står nå som eneeier.

Det er med spenning han ser på flyttingen av lokasjon til kjøpesenteret på Herkules. De har fått lokaler ved inngangen i kjelleren ved Clas Ohlson.

- Det er en stor satsning med tanke på at åpningstidene blir mye lengre og vi også må ansette flere, påpeker han.

Erland Lønnerød er en av de to ekstrahjelpene som er på plass. Ingeniørstudent innen informatikk og automasjon. Med andre ord, en perfekt jobb ved siden av studiene.

- Ellers har jeg skrudd en hel del småelektrisk i garasjen hjemme så dette passer meg veldig bra, forteller han.

Jahren legger ikke skjul på at de er avhengig av økt omsetning for at flyttingen til Herkules kan «forsvares».

- Men det har vi god tro på. Vi blir mye mer synlige enn vi er her på Kjørbekk. Her er det stort sett bare de som vet om oss fra før som kommer innom, påpeker han.

Til tross for flere store bedriftsavtaler er det fortsatt privatmarkedet som er det aller største. Telefoner kommer per post fra hele landet.

- Det har kommet flere verksteder på banen etterhvert, men da vi startet var vi så godt som alene. Det har sikret oss et veldig godt kundegrunnlag, påpeker Jahren. På kundelista står blant annet Nortura, Politiet, Visma, Netcom og Skagerak Energi.

- Åtte av ti reparasjoner handler om knust skjerm, opplyser Robert Kolås.

- Det går an å kjøpe sett for å gjøre reparasjon selv på nett. Har dere merket noe til det?

- He-he, det hender vi får noen inn her med en pose eller kopper fulle av skruer og smådeler, ja. Jeg tror det er mange som har angret på at de har prøvd, smiler Jahren. Applespesialisten er helt uavhenig av Apple, utover at produktene deres er blitt levebrødet.