- Nå er tida kommet for et nytt Landmannstorg

PLANER: Slik kan Landmannstorget bli seende ut når det står ferdig i 2020. SKISSE: DRONNINGA LANDSKAP

PLANER: Slik kan Landmannstorget bli seende ut når det står ferdig i 2020. SKISSE: DRONNINGA LANDSKAP

Artikkelen er over 2 år gammel

SKIEN: Politikerne er enige om at tida er inne for å ruste opp Landmannstorget, men flere synes prislappen er for høy.

DEL

Hovedutvalget for teknisk sektor vedtok tirsdag forprosjektet for Landmannstorget med nytt kollektivknutepunkt og park.

Planleggingen har pågått siden 1969 og flere forslag har blitt lagt på is. Nå tiden overmoden for å utvikle Landmannstorget, mente politikerne.

- Landmannstorget er nitrist og grått i dag. Det koster å gjøre byen vår attraktiv. Nå har vi kommet så langt at det blir trasig å utsette, sa Jorunn Schmitz (Ap).

- Vi stiller oss i heia-køen! Slik kan vi gjøre noe med Landmannstorget på en skikkelig måte, sa Per Morten Nordborg (KrF).

- Jeg er imponert, men ser at det har sin pris når man går grundig til verks. Jeg har tro på at det vil bidra til et boost i sentrum,sa Atle Rui (V).

Les også: Slik blir det nye Landmannstorget

Voldsom pengebruk

Opposisjonen var enige, men mente kostnadene måtte reduseres.

- Vi liker det vi ser, men synes kostnadene og pengebruken er voldsom, sa Stein Erik Amlie (H).

82 millioner kr er satt av til Landmannstorget gjennom Handlingsprogrammet for Bypakke Grenland, mens estimerte kostnader i forprosjektet er 92,3 millioner kr.

Av totalsummen er det lagt inn over 11 millioner kr i uforutsette utgifter (25 prosent). Jorunn Schmitz påpekte at når det i tillegg er lagt inn tre millioner kr til byggeledelse og 1,3 millioner kr til byggeoppfølging og prosjektledelse, bør det være såpass god kontroll at det ikke kan være fare for store budsjettsprekker.

Prosjekt til halv pris

Tomas Bakken i Bypartiet var ikke like entusiatisk.

- Det framstilles idyllisk, men jeg ser bare kaos. Skistredet blir trangt og 26 busser skal passere i timen, sa Bakken, og foreslo utsettelse for å prioritere tiltak som løser flaskehalser og køproblemer foran Landmannstorget, men fikk bare støtte fra Frp.

Partiet foreslo deretter at det legges fram et nytt forslag til prosjekt for halve prisen (41 millioner kr), og med støtte fra Frp og H, men ikke flertall.

- Nå må vi slutte å vente i enda flere generasjoner med å ta en beslutning. Nå er tida her, sa Harald Christiansen (Ap).

Tåler trafikkøkning

Gatene rundt Landmannstorget skal strammes opp, slik at trafikken blir mer oversiktlig, effektiv og trafikksikker, fortalte byutviklingssjef Mette Gundersen.

- Hva vil skje dersom man fjerner Møllebrua og får en trafikkøkning opp Kongens gate? lurte Emilie Schäffer (H)

- Kapasitetsberegninger tar høyde for en trafikkøkning, og det vil fortsatt være en god kryssløsning med en dobling av trafikken, sa Birger Pedersen i Dronninga Landskap som leder forprosjektet.

Skien kommune og Statens vegvesen starter neste år et prosjekt for å se på en ny modell for framtidens trafikkløsninger i sentrum.

- Førstevalget gjennom sentrum i dag er Kongens gate, men skal det være det for all trafikk i framtiden, eller skal det lastes over på det overordnete nettet som Prinsessegata. Det vil vi se på, sa Mette Gundersen.

Thor Arild Bolstad (Frp) var kritisk til passasjerene som må krysse Kongens gate når Metro-bussene skal ha korte stopp på begge sider her. Dronninga Landskap har gjort beregninger av dette, og veibredden vil være romsligere enn gater i Oslo med tilsvarende løsninger.

Artikkeltags