- Gjør-det-selv-kunden er nærmest borte. Og godt er det.

HELFLIS: En 1,20 ganger 2,40 flis til dusjen er populært. Da hiolder det med å legge to flis. Men ikke tro at det blir enklere av den grunn. De er veldig tunge, understreker Roy Øxnes og Terje Tveit. (Fredrik Strøm)

HELFLIS: En 1,20 ganger 2,40 flis til dusjen er populært. Da hiolder det med å legge to flis. Men ikke tro at det blir enklere av den grunn. De er veldig tunge, understreker Roy Øxnes og Terje Tveit. (Fredrik Strøm)

Artikkelen er over 2 år gammel

SKIEN: Gjennom 30 år i flisbransjen har Terje Tveit og Roy Øxnes sett trendene komme og gå.

DEL

Praten og fleipen sitter rundt lunsjbordet på Lysø Flis og Naturstein på Kjørbekk. Butikken, som er en del av FagFlis-kjeden, er relativt ny, men John Lysø har drevet i bransjen siden tidlig på 1980-tallet og har erfaring som få andre i bransjen. 1. april 1987 startet John Lysø opp egen flisbutikk på Kjørbekk. Samme året ble Terje Tveit ansatt.

– Det er litt rart at jeg har hatt samme vei til jobb i over 30 år. Eneste forskjellen er at nå må jeg betale bompenger for å komme jobb, humrer Tveit. Kun avbrutt av et par år da John Lysø solgte seg ut av fliskjeden han da var en del av, har Terje Tveit jobbet for samme mann. Nå driver Lysø butikken sammen med sønnen Fredrik, som omtrent har vokst opp i flisbransjen og vil gjøre stas på sine ansatte.

– Det sier seg vel nesten selv at vi trives godt sammen, sier Tveit.

Restarbeidsevne

– Jeg tenkte at hvis jeg skal starte for meg selv må det skje før jeg fylte 30 år. Ellers så ville jeg ikke hatt drivkraften, sier han. Som sagt så gjort.

Med på lasset har nevnte Tveit og 69 år gamle Roy Øxnes vært så å si hele tiden. Øxnes er egentlig pensjonist, men trives fremdeles godt med å jobbe.

– Roy har det jeg kaller god «restarbeidsevne». En ansatt med høy kompetanse. Arbeidsgleden er der fortsatt, skryter John Lysø.

– Jeg har vært kjempeheldig som har fått beholde dem. Det sies at det som kjennetegner en god leder er at han klarer å ansette en som er flinkere enn seg selv og får de til å trives, sier han.

– Jeg tror jeg har lyktes med det.

Sa opp

Lojaliteten de tre imellom kommer godt fram under samtalen rundt bordet. Tilbake i 1992 da den økonomiske krisen herjet i Norge og svært få hadde råd til å pusse opp boligene sine måtte Lysø nedbemanne. Tveit var ansatt kort tid etter Øxnes og var først på lista. Men Øxnes hadde fått tilbud om jobb et annet sted.

– Jeg gikk inn på kontoret til John og sa at det var best at jeg går.

– Jeg var takknemlig for det, nikker Terje.

Dermed forsvant Øxnes ut døra og var borte noen år før tidene snudde og Lysø hentet ham tilbake. Gresset var definitivt ikke grønnere på den andre siden av gjerdet.

– Vi har jo hatt stor frihet, under ansvar, sier Tveit og legger til at de gangene det har vært gjort feil har de lært av det og kommet seg videre. Konflikter er ikke et tema på denne arbeidsplassen, og både Tveit og Øxnes føler at de blir hørt når de blir rådspurt.

– Det er nå en gang slik at fem huer tenker bedre enn ett, fastslår, John.

Forandrer seg

Siden 1980-tallet har de sett trender komme og gå. Farger og interiørtrender er en ting, men det som kjennetegner dagens kunder ar at de ikke legger flis selv lenger. Byggeforskriften Tek 10 har vært til god hjelp der, mener trioen.

– Det er mange ting som har forandret seg. Før hadde folk ett rom, fortrinnsvis badet, der de la flis. I dag er bruksområdene i boligen der det legges flis utvidet til kjøkken, bad nummer to, entré og til og med stuen, sier Lysø.

– Dessuten legger ikke folk flis selv lenger. Gjør-det selv-kunden er nærmest borte. Og godt er det. Det nytter ikke å lære folk hvordan de legger flis over disk, smiler Tveit og legger raskt til at de selvfølgelig hjelper kundene med de spørsmål som oppstår i forbindelse med oppussing og nybygg. Forskjellen er at dagens kunder hyrer inn en flislegger til å utføre selve jobben.

– Før hjalp vi en typisk kunde med å laste flis på hengeren og forklarte hvordan de la dem der og da, legger Øxnes til.

– Neeei, skal du selge huset i dag må man ha arbeid gjort på bad dokumentert. Derfor er det bedre at fagfolk tar seg av den biten.

Trender

Gjennom et langt arbeidsliv har han sett trender komme og gå. Det som kjennetegner dagens kunder er at de er mer vågale og tør å velge andre produkter enn hvite 20/20-flis.

I butikken på Kjørbekk er flismiljøene lagt over to plan slik at kundene kan få det riktige inntrykket av hvordan flisene vil se ut.

– Det er liten hjelp å holde opp en flis og si at denne blir fin. Det er mange som ikke klare å forestille seg hvordan det blir, sier dagens driver Fredrik Lysø. Han håper å kunne dra nytte av erfaringen til sine to ansatte en god stund ennå. Men først skal 30 år markeres. Marsipankaken har allerede blitt servert. Nå venter middag og feiring for alle fem ansatte i bedriften.

Artikkeltags