- Foreldre bør ikke skjemme bort barna på denne måten

Bortskjemte: Trenden med el-scootere tyder på latskap og bortskjemte unger, mener Michel Fouler i På sykkel i Grenland.

Bortskjemte: Trenden med el-scootere tyder på latskap og bortskjemte unger, mener Michel Fouler i På sykkel i Grenland.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

SKIEN: – Det er blitt flere ulykker og mer utrygge veier med barn på el-sykler.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

Det sier leder Michel Fouler i På sykkel i Grenland.

Som TA fortalte fredag, har ledelsen og foreldre ved Gjerpen barneskole gått sammen om å forby all bruk av el-sykler på skoleveien. Og det er de mopedliknende syklene som er problemet, meldes det.

– Det er bra at de gjør dette. Jeg håper flere følger etter, sier Fouler.

Gjennom mange år har han drevet sykkelopplæring på skoler i Grenland, og de siste par årene har han merket at denne typen el-sykler er blitt stadig mer populære.

– Det har ført til mer problemer med uvettig kjøring på gang- og sykkelveier. Jeg kjenner til flere tilfeller i Skien hvor barn er blitt påkjørt og skadet. For mange barn i Grenland er skoleveien blitt mer utrygg på grunn av disse syklene.

Han vet om foreldre som har hjulpet til med å fikse på syklene slik at de kan gå i 40–50 km/t.

– Sykkelveiene er jo ikke tilpasset slike hastigheter, sier sykkelentusiasten, som råder foreldre til ikke å kjøpe slike sykler til barna.

– De er blitt trendy blant ungdom, og det tyder på latskap og god kjøpekraft i Norge. 12-13-åringer trenger ikke el-sykkel. Foreldre bør ikke skjemme bort barna på denne måten, sier han.

– Grenland og Agder-fylkene har størst problem med disse syklene, siden det er flere forhandlere som har importert dem i lang tid. Men nå ser jeg det selges stadig flere av dem i Oslo og andre steder, sier distriktsleder Brita Straume i Trygg Trafikk.

Hun mener det er et tvilsomt produkt.

– De er jo designet som scootere for å appellere til tenåringer, sier Straume.

Hun mener produsentene må konstruere syklene slik at det blir mye vanskeligere å trimme dem.

– Det er mange som har fikset på dem, og det er skremmende at foreldre lar barna få lov til å kjøre på sykler som er ulovlige. En mor sa til meg at hun syntes det var greit, for da slapp hun å kjøre datteren på treninger.

Bøter og ulykker

Trafikk-koordinator i politiet i Telemark, Dag Thomassen, får mange henvendelser om denne typen sykler.

– Mange er livredde for at det skal skje ulykker. Og ut fra hva folk forteller, kjøres det helt vilt med en del av disse syklene. Det er en del slike sykler som går for fort, sier Thomassen.

Han kjenner også til at det har vært noen ulykker i Grenland med slike sykler innblandet, men har ikke konkrete tall.

– Og jeg vet ikke om ulykkene skjedde med lovlige eller ulovlige sykler. Det finnes mange sykler med hjelpemotor som er fullt lovlige, sier han.

De mopedliknende syklene er definert som tråsykler med elektrisk hjelpemotor. Og de skal ha en maksfart på 6 kilometer i timen, uten å trå.

– Hvis de er tuklet med for å gå fortere enn det, er de ulovlige, sier Thomassen.

Han har bøtelagt flere for å ha manipulert syklene.

I slike tilfeller vanker det 3000 kroner i bot. Og han har også sett tilfeller hvor pedalene er fjernet.

– Da er det ikke lenger en sykkel, men en moped som skal registreres og det er førerkortplikt. I slike tilfeller blir føreren anmeldt for å ha kjørt uregistrert moped, sier han.

Dette får konsekvenser for dem som vil ta førerkortet til moped, hvor det da blir gitt en utsettelse på et halvt år.

– Og blir barna innblandet i en ulykke på en ulovlig sykkel, kan det få store konsekvenser, sier politimannen.

Artikkeltags