Solgte øybutikken, starter opp i byen: – Vi skal være som den gamle kjøpmannen på hjørnet

TETT PÅ: – Vi drev butikk i et lite øysamfunn. Da må du ha et nært forhold til kundene. Men vi likte det, og vi vil fortsette med det her i Skien, sier Lotte og Joakim Gjertsen.

TETT PÅ: – Vi drev butikk i et lite øysamfunn. Da må du ha et nært forhold til kundene. Men vi likte det, og vi vil fortsette med det her i Skien, sier Lotte og Joakim Gjertsen.

SKIEN: – Målet er at folk sier de skal handle hos Lotte og Joakim, ikke Rema 1000, sier ekteparet fra Frøya som nettopp kjøpte seg dagligvarebutikk på Falkum.

DEL

I slutten av oktober overtok Lotte og Joakim Gjertsen dagligvarebutikken i det ene hjørnet på Skagerak Arena. De kjøpte butikken med 11 ansatte av Kristian Waage, som sto for oppstarten for rundt et år siden.

Les også: Nå slutter han som kjøpmann – stor pizzajobb fristet mer

De siste fire årene har ekteparet Gjertsen drevet Rema 1000-butikk i øykommunen Frøya på Trøndelagskysten, med rundt 5000 innbyggere.

Satser på nærhet

– Vi drev butikk i et lite øysamfunn. Da må du ha et nært forhold til kundene. Men vi likte det, og vi vil fortsette med det her i Skien. Kundene skal kjenne oss, og vi dem, sier Lotte, som for øvrig er utdannet vernepleier.

– Den lokale forankringen er viktig for oss. Målet er at folk sier de skal handle hos Lotte og Joakim, ikke Rema 1000. Hvis vi får til det, føler jeg at vi har lyktes, sier Joakim.

– Dette er altså strategien i den tøffe kampen om kundene?

– Dagligvarebutikkene ligger så nærme hverandre i pris, så det er dem som jobber i butikkene som utgjør forskjellen, svarer han.

Tillit til kundene

Ekteparet forteller om kunder på Frøya som verken hadde med seg kort eller kontanter, men likevel fikk ta med seg varene hjem. Betalingen kunne ordnes senere.

– Det handler om å bygge et tillitsforhold og ha gode relasjoner til kundene. Vi skal være som den gamle kjøpmannen på hjørnet, sier kjøpmannen.

– Så hvis det kommer kunder hit og ikke har penger tilgjengelig, da kan de bare ta med seg bæreposene og betale senere?

– Hvis vi har tillit til disse kundene, så ja. Vi eier denne butikken og kan operer slik vi vil – men selvsagt innenfor lover og regler, svarer Joakim.

Han understreker at slik betalingsutsetting kun kan gjøres unntaksvis, og at de helst ser at kundene betaler for varene der og da.

Mennesker og millioner

Før åpningen av butikken i fjor, uttalte den daværende regiondirektøren i Rema 1000 at dette skulle være deres nye flaggskip i Telemark.

Hun viste til at den forrige Rema-butikken på Falkum hadde en årlig omsetning på rundt 65 millioner. Ved den nye butikken hevet direktøren lista til 100 millioner.

– Vi vil gjerne bli så store som mulig, vi. Samtidig har vi som mål å skape store mennesker av dem som jobber her. Gjennom mestring skaper man selvtillit og bygger mennesker. Det er like viktig som en høyt omsetning i butikken, sier Joakim.

RBK-fan i Odd-land

Den nye kjøpmannen på Skagerak Arena er født inn i en familie med bankende, trønderske fotballhjerter.

– Jeg har vært RBK-fan hele livet. Jeg har blitt indoktrinert i 32 år, forteller 32-åringen.

Som den fotballinteresserte leser skjønner – det har vært en overgang å flytte inn i festningen til Odd.

Og som et ledd i integreringsprosessen har fruen ordnet det slik han nå skal få oppleve sin første kamp på stadion, i selskap med seks kunder på søndag.

– Jeg håper de kan lære ham å like Odd, sier Lotte, som er født og oppvokst i Porsgrunn.

I sin tid hadde hun også den gamle Odd-klippen Bård Borgersen som engelsklærer.

– Jo da, jeg skal prøve å heie litt på Odd nå. Men ikke når Rosenberg kommer på besøk. De vil alltid være i hjertet mitt, sier Joakim.

TRØNDER PÅ STADION: – Jeg har vært RBK-fan hele livet, sier trønderen Joakim Gjertsen som nå har inntatt festningen til Odd. Kona Lotte vil prøve å integrere ektemannen i den lokale fotballkulturen.

TRØNDER PÅ STADION: – Jeg har vært RBK-fan hele livet, sier trønderen Joakim Gjertsen som nå har inntatt festningen til Odd. Kona Lotte vil prøve å integrere ektemannen i den lokale fotballkulturen.

Artikkeltags