Sara vil bruke klær til å forandre verden

Klærne blir produsert i India, der Sara Fosstvedt har fulgt prosessen, fra bomullsplantasjene til tekstilfabrikkene. Prosjektet er støttet av Innovasjon Norge.

Klærne blir produsert i India, der Sara Fosstvedt har fulgt prosessen, fra bomullsplantasjene til tekstilfabrikkene. Prosjektet er støttet av Innovasjon Norge. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Sara Fosstvedt vil bruke klær og næring som et verktøy til å formidle bærekraftige verdier. Det gjør hun blant annet ved å lansere en kolleksjon skjorter i økologisk bomull.

DEL

Klesindustrien er en skitten bransje, sier Sara Fosstvedt. Hun vil bygge en global, bærekraftig merkevare.

Kolleksjonen består av 30 plagg designet av åtte designere, og de første skjortene er i butikken. Merket Age of Enlightment referer både til Opplysningstiden på 1700-tallet og kunnskapen vi får via nettet i dag.

For tiden viser Anita Krohn Traaset et av klesplaggene på forsiden av magasinet Henne. Kjolen er en vareprøve, som ikke har kommet i produksjon ennå. Her i regionen er Jans klær i Porsgrunn og M, Bare og Rosenvold klær i Skien blant de 10 butikkene i Norge som har tatt dem inn i varmen. På Jans klær melder de om bra salg, særlig av herreskjortene.

SKOLEPROSJEKT

– Deler av overskuddet fra salget skal gå til et utdanningsfond. Det skal gi jenter, og etter hvert gutter, i områdene rundt Indias bomullsfarmer høyere utdanning. Blir det investert rundt 15 millioner kroner i prosjektet, kan vi nå ambisjonene om å lage en global bærekraftig merkevare, sier hun. Fosstvedt ønsker å bidra til å lage skoleprogrammer i likestilling og religionsfrihet.

– Fattigdom og mangelen på utdanning er hovedårsaken til alle voldtektene som har skjedd i India den siste tiden, mener hun, og legger til:

– Finansieringen vi vil ha inn skal brukes til å bygge en global merkevare, så vi får inntekter vi kan bruke til humanitære tiltak i tillegg.

TENKE STORT

Miljøbevissthet og skoleplaner til tross: Fosstvedt vil ikke kalle prosjektet idealistisk.

– For meg handler dette om å være rasjonell. Når vi i dag vet hvordan tekstilindustrien fungerer, ønsker alle å gjøre det man kan for å endre det. Gründeren har alliert seg med store aktører som Fairtrade og Svanemerket, og er i dialog om pilotprosjekter med begge sertifiseringene. Hun håper etter hvert å få på plass flere store investorer. Foreløpig har hun fire partnere, deriblant den kjente moromannen Truls Svendsen.

– Det er viktig for meg å tenke stort og være ambisiøs. Prosjektet kan bli økonomisk bærekraftig på sikt.

FORRETNINGSPLAN

Forretningsplanen har hun nå hatt i to år. Det hele startet for fem år siden, da hun studerte markedsføring i Australia. Hun bodde i kollektiv med folk fra Palestina og Russland.

– Det ble tydelig for meg at de ikke hadde de samme mulighetene som jeg hadde. I Norge har vi oljen, og da bør vi bruke pengene på bærekraftige og kreative tiltak. Markedsføring handler om å skape et behov for noe folk ikke trenger, og som er med på å forsøple miljøet. Jeg ville heller bruke utdanningen min til noe fornuftig og bærekraftig, sier Fosstvedt.

Hun har vært tre ganger i India og besøkt bomullsfabrikkene hun samarbeider med. Tidligere har hun jobbet med mikrobedrifter i Ghana.

LANG VEI

– Hensikten med prosjektet mitt er å endre folks forbruk generelt. Jeg vil at AoE skal bli et foregangsmerke. I over 20 år har folk hatt et enormt forbruk av billige klær som har fylt opp søppeldyngene. Det må endres, sier 30-åringen fra Porsgrunn. Hun er klar over at hun har en lang vei å gå: – Dette er et livslangt prosjekt. Men det ser ut til å kunne løsne nå.

Artikkeltags