Sammen om en elbil-revolusjon

Artikkelen er over 12 år gammel

SKIEN: Martin Schanche og Lasse Henriksen i Sinus Motor Consept AS i Skien har utviklet en hydrogendrevet ladegenerator som kan gi el-biler en rekkevidde på 40 mil. De har tegnet intensjonsavtaler med tre el-bilprodusenter, og til våren lages prototypen.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Martin Schanche og Lasse Henriksen i Sinus Motor Consept AS (SMC) i Skien har jobbet i over et år med oppfinnelsen.

Det er Lasses far, Leif Dag Henriksen, som har utviklet Sinus-motoren, noe SMC har verdenspatent på.

Med utgangspunktet i en slik motor har Martin Schanche og Lasse Henriksen utviklet en hydrogendrevet ladegenerator for el-biler.

- GJØR EL-BIL ATTRAKTIVT

Schanche sier at oppfinnelsen vil gi el-bilene langt større rekkevidde enn hva de har i dag.

- Enkelt sagt er dette en ladegenerator til el-biler. Når batteriets spenning blir lav vil ladegeneratoren starte og batteriet får da elektrisk hjelp via hydrogen. Vi legger opp til at el-bilen skal få en rekkevidde på 40 mil før den må kobles til stikkontakten igjen. Og en el-bil med så stor rekkevidde vil automatisk føre til at folk seriøst vil vurdere en el-bil som bil nummer to, mener Schanche.

Han forklarer at Sinus-motoren er en motstempelsmotor, uten topplokk, hvor stemplene går mot hverandre.

LITEN OG STERK MOTOR

Motoren er rundt 40 centimeter lang og 20-30 centimeter bred, og veier rundt 25 kilo. Motoren skal bygges i aluminium, mens drivverket er av stål.

- Den tar liten plass og det er en veldig servicevennlig motor, sier Schanche, som mener at Sinus-motoren har mange fordeler.

- Stemplene kan gå i forskjellige hastigheter, noe som ikke er mulig å få til med en konvensjonell motor. Vi har allerede en liten dieselmotor som har et uhyggelig dreiemoment. Det er like stort som dreiemomentet i den største lastebilen du får kjøpt, sier Schanche.

- FØRST UT

Schanche og Henriksen ønsker at den nye hydrogendrevene ladegeneratoren skal være et norsk produkt så langt det er mulig.

- Produksjonen av delene vil foregå ved Skien Verktøyindustri. Og prototypene blir satt sammen i Drøbak, sier Schanche.

Schanche og Henriksen sier at de har tegnet intensjonsavtaler med tre el-bilprodusenter.

- Vi er nok først ute med dette. Istedenfor å bruke stikkontakten så starter hydrogengeneratoren når det er lav spenning. Dette blir ikke noen hybridbil, men en renhåret el-bil, sier Schanche.

Motorentusiaster som vil vite mer om hvordan Sinus-motoren er bygd opp/fungerer kan gå inn på nettsiden sinusmotor.com.

Artikkeltags