Hans gikk tom for strøm, nødblinken tappet resten og håndbrekket låste seg – støtter helhjertet opp om forslag til nye ladestasjoner

ENTUSIAST: Elbilen til Hans Ørnes har lav rekkevidde og han har gått tom for strøm bare 300 meter hjemmefra. Han støtter ideen om flere ladestasjoner i øvre Telemark. Helst vil han ha en i Gransherad.

ENTUSIAST: Elbilen til Hans Ørnes har lav rekkevidde og han har gått tom for strøm bare 300 meter hjemmefra. Han støtter ideen om flere ladestasjoner i øvre Telemark. Helst vil han ha en i Gransherad. Foto:

TINN: Hans Ørnes bor på Miland og eier en 2013-modell Nissan Leaf. Han har kjent på både lade-angst, rekkevidde-angst, ladekø-angst og manglende tilhengerfeste-angst. SV sin idé om nye ladestasjoner får hans helhjertede støtte.

DEL

FULL STOPP 300 METER HJEMMEFRA: SVs ordførerkandidater i øvre Telemark tar nå felles «ladegrep» for utbygging av ladestasjoner i øvre Telemark. Både Tinn-, Hjartdal -, Tokke-, Notodden- og Vinje SV står bak.

– Som et miljøparti må vi legge infrastrukturen til rette, slik at det er mulig å bo i og ikke minst besøke øvre Telemark også med elbil. Dagens situasjon er ikke tilfredsstillende selv om det er en bedring, og da må politikere sette dette på dagsorden. Vi velger å gjøre et felles løft og vil sette dette på våre lokale partiprogrammer, sier Jørn Langeland i Tinn SV på vegne av alle.

Han opplyser at flere elbileiere skal ha stått «ladefast» i timevis i øvre Telemark i sommer.

Dette er vår første bil, så vi vet ikke hvordan det er å ha en vanlig bil

Hans Ørnes

Uten varmeapparat

Hans Ørnes på Miland er hjertens enig. Han og kona Siren eier en eldre Nissan Leaf. Det er den eneste bilen de to noensinne har eid og de har elbil for miljøets skyld. Selv om det i noen tilfeller kan gi mer frustrasjon enn glede.

– Vi bor på Miland og har bare en bil. Den har ikke veldig lang rekkevidde, så vi kjenner vel bedre på denne rekkevidde-angsten og lade-angsten enn mange andre. Alternativet er å låne bil av foreldre eller venner – hvis vi skal på langtur, sier han.

Skal Hans og Siren til Oslo må de kjøre til Kongsberg og sette bilen på lading der og ta tog eller buss videre. Det går greit på sommeren, men på vinteren kommer de seg nesten ikke hjem hvis bilen ikke er 100 prosent ladet.

– Vi må ofte skrape vinduene på innsiden fordi vi ikke kan bruke varmeapparatet hele tiden. Det har også hendt at vi har kjørt hele veien fra Kongsberg til Miland uten varmeapparat, sier han.

FELLES UTSPILL: Baiba Sheine (Vinje SV) og Jørn Langeland (Tinn SV) vil ha flere elbil-ladere i øvre Telemark. Det vil også SV i Tokke, Notodden og Hjartdal.

FELLES UTSPILL: Baiba Sheine (Vinje SV) og Jørn Langeland (Tinn SV) vil ha flere elbil-ladere i øvre Telemark. Det vil også SV i Tokke, Notodden og Hjartdal. Foto:


Alt stoppet

Hans støtter ideen om nye ladestasjoner – helst ville han ha en i Gransherad.

– Det hadde vært midt i blinken å kunne lade ved butikken i Gransherad. Det er gunstig at ladestasjonene ligger ved siden av noe. På Notodden er det kjempefint - der er det flere ting, blant annet tilbud om thaimai i båthavna.

I sommer kjørte de til Kristiansand med denne elbilen. Det tok noen ladinger å komme frem. Det er ikke alltid det skjer.

– Som regel kommer vi frem, men vi har måttet snu på vei hjem fra Notodden fordi vi har sett at batteriet ikke er ladet nok. Det var surt å kjøre ned igjen og lade mer. En annen gang gikk vi tom for strøm 300 meter hjemmefra. Det var veldig trasig. Den dagen var det veldig glatt og jeg hadde ikke kjetting på traktoren, så vi måtte ringe etter bergingsbil. Da startet også nødblinklyset automatisk, noe som tappet 12-voltsbatteriet som skrur av håndbrekket, slik at vi ikke fikk av det heller, sier Ørnes lattermildt.

Han er entusiast på elbilens vegne uansett. Minidumperen han har på gården er også elektrisk og det er solcellepanel på taket.

– Med vår type elbil må man kanskje være litt idealist, men jeg tror «normale» elbiler er like gode som vanlige biler. Det vi kjenner litt ofte på er ladekø-angsten. Kommer vi bak en annen elbil på vei til en ladestasjon blir jeg litt stresset. Skal de også lade må jeg stå å vente i minst en halvtime.

– Ellers er jeg fornøyd med bilen – dette er vår første bil så vi vet ikke hvordan det er å ha en vanlig bil. Vi vet ikke hva vi går glipp av, sier han.

I alles interesse

– Har aldri ideen om en bensin- eller dieselbil slått dere?

– Vel, vi er jo sauebønder også og elbilen vår har ikke hengerfeste. Det kan være en utfordring, men vi har fått til et privat bilkollektiv med foreldre og venner. Så det har ordnet seg de gangene vi har hatt behov for tilhengerfeste. De gangene vi har dratt på besøk til svigers i Stavanger, har vi satt bilen på service og brukt lånebil. Så nei, vi har ikke tenkt tanken på å kjøpe en vanlig bil. Vi kunne tenkt oss en bil med bedre rekkevidde og hengerfeste, men det er ikke noe presserende, sier elbilentusiasten på Miland.

– Det er i alles interesse at vi lykkes med en slik utbygging. Bedrifter, turistnæringen, elbileierne og ikke minst miljøet vil være vinnere. I våre kommuner som produserer mengder av grønn kraft, vil alt ligge til rette for kortreist strøm. Dette er et tiltak som vil gi øvre Telemark et konkurransefortrinn blant miljøbevisste turister og vil også kunne føre til økning i folketallet i våre kommuner, mener Langeland og resten av SV.

Når det gjelder finansiering, ser SV-kandidatene for seg et spleiselag med flere aktører, kommuner og ulike støtteordninger. Som ved Spar Sauland og Spar Notodden der lademulighetene er flere.

Artikkeltags