Gå til sidens hovedinnhold

Passasjerer raser mot Ryanair etter bankkort-trekk

Artikkelen er over 5 år gammel

Flyselskapet trekker penger uten samtykke. – Jeg synes det er irriterende å få en slik regning i etterkant, sier Kathrine Spange Brekke til Nettavisen.

I begynnelsen og midten av juni sendte Ryanair ut en varselmail til sine passasjerer om at de kom til å trekke flyseteavgift på 80 kroner for hver passasjer som hadde bestilt billett hos dem.

Beløpet blir trukket uten samtykke, dersom passasjerene ikke kansellerer turen. Dersom de gjør dette vil de få pengene for hele billetten tilbake.

– Irriterende

I mailen går det også frem at de trekker avgiften fra det samme kortet som flybillettene er betalt.

Dette har fått flere til å reagere. I løpet av onsdag og torsdag har Nettavisen mottatt en rekke henvendelser på problematikken.

– Jeg synes det er irriterende å få en slik regning i etterkant. Selv om summen ikke er veldig stor kunne vi eksempelvis brukt de pengene på en middag for hele familien, sier Kathrine Spange Brekke til Nettavisen.

24. juli reiser hennes familie på fire til Gdansk i Polen fra Rygge flyplass. De reiser sammen med en vennefamilie på like mange medlemmer. Det er Spange Brekke som har lagt ut for turen. Totalt utgjør ekstraregningen fra Ryanair 640 kroner, og beløpet er allerede trukket fra kortet, forteller hun.

Ferie med bismak

Ryanair har også tilbudt dem som ikke ønsker å betale avgiften å kansellere reisen og få refundert hele flybilletten.

– Jeg synes dette gir en bismak. Vi er to familien som reiser, og det er 320 kroner per familie. Jeg føler ikke at vi har noen valg heller for denne ferien har vi planlagt i lang tid.

– Det er ikke akkurat slik at feriebudsjettet sprekker på grunn av avgiften, men når alt skal legges sammen blir det jo nok penger etter hvert. Men vi må vel bare betale, sier Spange Brekke oppgitt.

Ryanair har nektet å svare på Nettavisens spørsmål i saken, og de vil heller ikke la seg intervjue per telefon. I en generell mail skriver pressekontakt Ronan O'Keefe følgende:

Avgift inkludert fra 1. juni

«Den 8. juni sendte vi ut en bekreftelse til våre kunder om at vi kom til å kreve inn flyseteavgiften, fastsatt av den norske regjeringen, og effektuert 1. juni. For passasjerer som bestilte turer før 1. juni blir avgiften trukket direkte fra kortet som er brukt som betaling.

For dem som har kjøpt billetter etter 1. juni vil avgiften være inkludert i prisen.»

Onsdag omtalte Nettavisen at Norwegian hadde sendt ut varsel til sine passasjerer om å betale flyseteavgiften gjennom deres hjemmesider, selv om de hadde bestilt turer før 1. juni, da flyseteavgiften ble innført. Dette skapte voldsomme reaksjoner. 

Norwegian hadde også opprinnelig planer om å trekke passasjerene direkte fra kortet, men gikk tilbake på dette.

Forbrukerombudet mener at Ryanair har sitt på det tørre.

– Dette er et ganske forskjellig opplegg fra det Norwegian opprinnelig hadde. Ryanair tilbyr blant annet at passasjerene kan få hevet kjøpet. Dessuten rammer det langt færre enn hva tilfellet var med Norwegian, sier fagdirektør for reise i Forbrukerombudet Jo Gjedrem til Nettavisen.

– Vi har sagt til Ryanair at vi ikke kommer til å gå noe videre med den løsningen de har tilbudt. Men vi har også sagt at det neste gang er bedre å innhente samtykke når man vet at nye avgifter kommer.

Se mailen fra Ryanair, under: