Gå til sidens hovedinnhold

Bekymret for Torp: Frykter flyseteavgift vil gi store konsekvenser for Grenland

Artikkelen er over 5 år gammel

PORSGRUNN: – Det største problemet er ikke klimaskatten. Det største problemet er at den ikke er stor nok, sier Hilde Andersen i Miljøpartiet de Grønne. Det er ikke resten av formannskapet enig i.

– Jeg har fått med meg at det er en stor bekymring fra NHO for flyplassavgiften, og har vært på en rekke bedriftsbesøk. Flere peker på at Torp har vært avgjørende for dem med tanke på plassering, sier ordfører Robin Kåss (Ap). I dag fikk han seg formannskapet med seg, da saken om flyavgift ble satt opp som en ekstra post på sakskartet. Formannskapet oppfordrer regjeringen til å finne andre miljøavgifter som ikke medfører så store potensielle konsekvenser for rutetilbudet fra Torp. De frykter blant annet at færre ruter ved Torp vil ramme næringslivet i Grenland.

– Det er absolutt grunn til å være bekymret for Sandefjord lufthavn Torp, sier Petter Ellefsen (H).

- Jeg tror at grenlandskommunene bør tenke seg om, og ta en sterkere rolle for å beholde vårt felles luftfartsknutepunkt, som er Sandefjord Torp, sier han.

88 kroner ekstra

Flypassasjeravgiften er foreslått innført fra 1. april. Stortinget fattet vedtaket 14. desember, og høringsfristen går ut om få dager. En ekstra avgift på 88 kroner per passasjer skaper debatt, også i Porsgrunn.

– Det største problemet med denne klimaskatten er at den ikke er stor nok, mener Hilde Forberg Andersen (MDG).

- Vi står midt oppe i en global utfordring. Er det så dårlig fatt at 80 kroner velter lasset for en flyreise for næringsdrivende i Grenland, bør det heller satses sentralt på tog. Det er et problem at det er billigere å fly til London, enn å ta tog til Notodden, sier Andersen.

– Så kan man jo spørre seg selv, er denne reisen virkelig nødvendig?

Billigturer

Nettopp den tankegangen støtter Venstres Åge Frisak.

 – Fremover bør vi være mer bevisst på hvordan vi ferierer. Er dette noe vi behøver, eller gjør vi det fordi det er billig, undrer Frisak.

Enden på visa ble likevel et høringssvar fra Porsgrunn kommune, og en oppfordring til samarbeidskommuner i Grenland til å komme med et felles innspill. Miljøpartiet de grønne, Venstre og Sosialistisk venstreparti stemte mot dette.