Fant bilen ripet opp: Kjøpesenteret nekter å ta på seg ansvaret

STERK VIND: Onsdag 5. april var det sterke vindkast i Porsgrunn. Slik lå skiltet da Graham Hewitt var ferdig med handelen på Down Town den aktuelle dagen. FOTO: PRIVAT

STERK VIND: Onsdag 5. april var det sterke vindkast i Porsgrunn. Slik lå skiltet da Graham Hewitt var ferdig med handelen på Down Town den aktuelle dagen. FOTO: PRIVAT

Artikkelen er over 2 år gammel

PORSGRUNN: Da Graham Hewitt hadde besøkt Down Town for en måned siden, hadde et parkeringsskilt falt over bilen hans. Han mener senteret bør ta på seg ansvaret. Senteret mener de ikke har gjort noe galt.

DEL

Det var onsdag 5. april i år at Hewitt fant bilen sin skrapet opp på parkeringsplassen utenfor kjøpesenteret Down Town i Porsgrunn.

Han mener at parkeringsskiltet som stod plassert foran bilen, på en opphøyd kant, hadde falt over bilen i løpet av oppholdet på kjøpesenteret da bilen var ripet opp og skiltet lå ved siden av hans parkerte bil. Han tok straks kontakt med kjøpesenteret og ba ham sende over bildene han hadde dokumentert med.

– Senterlederen ga meg deretter beskjed om at saken måtte ordnes opp via våres forsikringsselskap. Jeg takserte skaden som kom på 10 100 kroner.

- Vindkast forårsaket skaden

Denne dagen var det mye vind og ifølge værhistorikken til Yr.no, ble vinden målt til 18,3 m/sek den aktuelle dagen. Ingen dager viser høyere vindhastighet på målestasjonen Ås i Porsgrunn det siste året.

– If har fortalt meg at de mener skiltet ikke er tilfredsstillende plassert og ettersom vindkastene var så sterke som de var, er flaks at ikke flere skilt veltet denne dagen, forteller Hewitt til TA.

Men til tross for dette, og etter dialog mellom If forsikring og Citycon (Down Town), har hans forsikringsselskap gitt ham tilbakemelding om at de er ferdige med saken og mener de ikke kommer videre. 

– Jeg har kjørt skadefritt i mange år og har opparbeidet meg en bonus på 75 prosent. Jeg har opparbeidet meg en egenandelsfordel som de trekker fra dersom jeg aksepterer tilbudet. Det blir da med andre ord en ansvarsskade og jeg vil derfor også måtte dekke utgiftene på leiebil i tillegg selv.

Bilen er foreløpig urørt etter hendelsen og Hewitt reagerer på håndteringen av saken både av forsikringsselskapet og Citycon.

– Jeg syns det er rart at ikke kjøpesenteret tar dette på sin kappe, at de ikke er ydmyke nok til å beklage det som har skjedd. Vet butikkene på Down Town hvordan utleier behandler deres kunder når noe slikt skjer? spør Hewitt seg.

Kunden må betale

For senterlederen i Citycon, Bent Rosenberg, mener at de har fulgt alle forskrifter og regler hva gjelder bruk og plassering av skilt.

– Dette er skilt som har stått på Down Town siden 2006. Alle skilt på området er levert av parkeringsselskapet Security Park som leverer tilsvarende skilt til en rekke parkeringsplasser i Norge. Alle skilt er vurdert og godkjent av senteret, forklarer Rosenberg.

Han kan ikke se at skiltene kunne stått plassert på noen annen måte og mener at det er opp til If forsikring å mene noe om de har falt eller ikke. Han vil ikke spekulere i hva som har skjedd i dette tilfellet.

– Men er det riktig at kunden skal betale dersom et skilt på parkeringsplassen faller over bilen?

– Diskusjonen går nok heller på hvor langt vårt ansvarsområde i forhold til en skade som er påført på en parkeringsplass går. Vi er jo erstatningspliktige dersom vi har opptrådt uansvarlige, men det kan vi ikke si at vi har gjort i dette tilfelle. Dette er helt standard skilt, og vi har som kunden, heller aldri sett hendelsen.

Han legger til at dersom det hadde vist seg at betongfoten til skiltet som for øvrig veier mellom 60 og 70 kilo hadde vært for lette og de hadde opptrådt uansvarlig, hadde tatt kontakt med vedkommende og innrømmet det.

– Men i dette tilfelle har vi fulgt retningslinjene, avslutter Rosenberg.

Vil tape bonus

Hewitt har gitt If forsikring godkjenning til å kommentere saken hans overfor media, som kommunikasjonssjef i If, Jon Berge, har gjennomgått før han har uttalt seg.

Han bekrefter at de gjentatte ganger har vært i kontakt med senteret og bedt dem se på saken.

– De vil ikke under noen omstendigheter ta ansvaret og mener det at skiltet har vært sikret så godt som overhodet mulig. Da blir det vanskelig for oss å gå videre med det. Det er en skade som er usannsynlig kjip, men som vil være dekket av forsikringen med en egenandel.

– Men da vil han jo tape bonus?

– Ja, men denne skaden er begrenset til omtrent 10 000 og i slike saker er ofte motpartens egenandel høyere enn den summen. Det vil si at senterets forsikringsselskap uansett ikke ville ha dekket noe som helst. Da er det senteret som må dekke det selv på egen regning, og når de ikke erkjenner ansvar i det hele tatt, er beviskravet så tøft å legge frem i en slik sak, at det dessverre ikke er noe å hente der.

- Veldig surt for kunden

Han mener det er en av de tingene med forsikring der man faller litt mellom to stoler.

– For eksempel dersom man blir påkjørt og motparten stikker av, har man heller ingen man kan holde ansvarlig for skaden.

– Men her er det jo en motpart, så her handler det vel heller om motpartens størrelse?

– Når man ved gjentatte henvendelser får det samme svaret, er det dessverre ingenting man kan gjøre. Jeg ser at det er veldig surt for kunden.

– Betyr det da at dersom det blåser kraftig en dag, så bør man heller la bilen stå parkert hjemme?

– Det kommer an på skaden, men dette skjer fra tid til annen. Men det skal sies at man er ganske uheldig når man opplever dette, så jeg vil ikke på generell basis be folk la bilen stå.

– Men dere har sagt at dere er enige i kritikken rettet mot plasseringen av skiltet?

– Man kan mene mye om dette, men det hjelper ikke. Det er nesten umulig å bevise at de har handlet uaktsomt. Det er veldig beklagelig og fryktelig leit for den som opplever det, men det er en av de få sakene der man dessverre er nødt til å kaste kortene.

Artikkeltags