Oppfinner med start-problemer

Artikkelen er over 14 år gammel

Motoroppfinner Dag Henriksen i Skien greier ikke å reise pengene har trenger for å bygge en ny prototype på en stillegående og miljøvennlig dieselmotor.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Siden november 2002 har daglig leder Per Haughom og gründer Dag Henriksen i SMC Sinus Motor Concept i Skien arbeidet med å skaffe mellom fire og 12 millioner kroner til selskapet. Denne uken kom svaret. Da tegningsperioden løp ut den 27 januar var ikke engang minimumsbeløpet på fire millioner kroner nådd.
- Den økonomiske situasjonen for selskapet er ikke avklart. Nå innkaller vi til et styremøte for å diskutere situasjonen, sier Haughom.
OPTIMISME
Den manglende interessen står i skarp kontrast til siste generalforsamling, da aksjonærene flere ganger avbrøt styreformannen med applaus. Siden etableringen i 1996 er det hentet inn 16 millioner kroner fra investorene. Disse pengene har utløst ytterligere tre millioner kroner i direkte tilskudd fra blant andre Statens Nærings- og distriktutviklingsfond.
Det er hittil gjennomført ni kapitalutvidelser i SMC Sinus Motor Concept, og de rundt 20 aksjonærene er kraftig vannet ut underveis. Ved emisjonen for et par år siden ble tegningskursen satt til 150 kroner, og det priset selskapet til over 200 millioner kroner. I den siste og mislykkede fortrinnsemisjonen var kursen satt til 5,80 kroner. Det ga selskapet en verdi før emisjonen på 13,5 millioner kroner.
- Vi har hele tiden henvendt oss mot det ikke-profesjonelle markedet for investorer. Det er mange som er skremt etter det kraftige børsfallet, og vi merker godt hvor vanskelig det i dag er å hente kapital, sier Haughom.
SMC Sinus Motor Concept kontrolleres av familien til Dag Henriksen med 45 prosent. Familien fusjonerer nå eierselskapet Sinus Holding AS i motorselskapet.
REODOR-PRISEN
Da Leif Dag Henriksen vant Reodor-prisen for motorer i 1997, ble det store potensialet for motoren fremhevet. Den antatt briljante dieselmotoren opererer med et ekstremt høyt dreiemoment på selv lave turtall, og den er i stand til å drive store propeller og generatorer. Forbrenningsmotoren til Henriksen er dessuten stillegående og miljøvennlig. Ifølge selskapets hjemmesider er markedet for marine og industrimaskiner som kan bruke denne forbrenningsmotoren på rundt 100 milliarder kroner hvert eneste år.
- Teknologien er på plass, og vi har patenter på maskinen i 38 land. Det eneste vi trenger er noen millioner kroner for å maskinere og sette sammen motoren i Norge. Internasjonalt søker vi samarbeidspartnere som ønsker å bli med i prosjektet. Vi lar oss ikke stoppe av manglende investorinteresse ved det siste emisjonsforsøket, og vi regner med å lykkes. Nå må det finnes andre løsninger, sier Haughom.

Artikkeltags