Ønsker «Storegut» sjøsatt til jubileum

SKAL SJØSETTES IGJEN: Regjeringens løfte om penger til å istandsette M/F "Storegut" - gjør at ferja sannsynligvis vil seile på Tinnsjøen igjen 9. august i år. På dagen 100 år etter at Kong Haakon åpnet Rjukan-banen.

SKAL SJØSETTES IGJEN: Regjeringens løfte om penger til å istandsette M/F "Storegut" - gjør at ferja sannsynligvis vil seile på Tinnsjøen igjen 9. august i år. På dagen 100 år etter at Kong Haakon åpnet Rjukan-banen.

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Regjeringen har funnet penger til å restaurere M/F «Storegut» og D/S «Ammonia». Målet er å sjøsette «Storegut» 9. august - på 100-årsdagen for Rjukan-banen.

DEL

I regjeringens krisepakke ligger istandsetting og vedlikehold av tekniske- og industrielle kulturminner og fartøy i Rjukan kommune, herunder Rjukan med kraftanlegg og fartøyene «Ammonia» og «Storegut» som ligger ved Tinnsjøen.

TRENGER 2,9 MILLIONER

Jernbanen Rjukan-Tinnoset-Notodden med ferjer - i dag kalt Rjukan-banen - ble bygget av Sam Eyde og Hydro. Kong Haakon VII åpnet banen i 1909 og den ble raskt den industrielle livsnerven mellom Rjukan og Notodden. Den 1119 bruttotonn store ferja «Storegut» ble pensjonert 4. juli 1991.

I dag består Rjukan-banen av rundt 20 bygg, to kaier, slipp, rundt 50 lokomotiv og vogner, to ferjer og ett reservedelslager. De som forvalter dette er Stiftelsen Rjukan-banen. Styreleder der er Finn Tallakstad.

- Jeg har ikke oversikt over hva vi får av midler, men målet vårt er å seile M/F «Storegut» på 100-årsdagen for Rjukan-banen, sier han. Det er 9. august 2009.

TIL MÆL

Tidligere har stiftelsen sendt en søknad på 2,9 millioner kroner for å sette i stand ferjene. Tallakstad regner med at mye av disse midlene nå kommer på plass. Det koster nemlig flesk å få Storegut i kjørbar stand.

- Bare å sette ferja i dokk koster to millioner kroner. Vi ønsker også å vedlikeholde D/S «Ammonia». Vi håper pakka vi får inneholder nok penger til å få dette til. Man får mye sysselsetting for disse pengene, sier han.

Tallakstad sier til TA at hvis de klarer å sjøsette «Storegut» 9. august - vil turen gå til Mæl. Ferja ligger i dag på Tinnoset.

- Planen er å markere 100-årsjubileet med en feiring der «Storegut» seiler til Mæl og vi tar jernbanen opp til Rjukan. Det ville vært fantastisk, sier Tallakstad.

STRÅLENDE FORNØYD

Notodden-ordfører Lise Wiik var glad i går. Hun har kjempet for penger til ferjer og Rjukan-banen i 10 år.

- Jeg er strålende fornøyd. Nå har jeg vært med på dette i snart 10 år. Vi har snakket med ulike departementer, hatt møter med stortingsrepresentanter, hatt stortingsrepresentanter på besøk og det samme med representanter fra både ferje og jernbane. Alle har sagt «dette er hyggelig og bra» , men det har ikke akkurat haglet med penger. Nå ser det ut til at staten tar ansvar. Jeg er jublende glad for det og glad for at vi aldri gav opp, sier hun.

Også Tinn-ordfører Erik Haatvedt var glad i går.

- Dette er veldig positivt at Stiftelsen Rjukan-banen får penger til istandsetting og vedlikehold. Dette viser at det satses på Rjukan-banen, noe jeg er veldig glad for. Nå er det slik at ferjene faktisk er i god stand, men vi ønsker at de skal være presentable. Vi ønsker også at i hvert fall «Storegut» skal settes i stand såpass mye at den kan benyttes. Ikke mye drift, men litt, sier han.

STØRSTE INNSJØFARTØY

Det har aldri vært snakk om å sertifisere DS Ammonia - som i dag ligger på Mæl. Det prosjektet ville blitt et millionsluk. Tidligere beregninger har vist at ferjene har et samlet sikrings- og istandsettingsbehov på mellom 20 og 25 millioner kroner og et årlig drifts- og vedlikeholdsbehov på mellom tre og fem kroner.

M/F «Storegut» er fortsatt Nordens største innsjøfartøy der den ligger ved kai på Tinnoset. På den siste ferden i Hydros tjeneste fraktet «Storegut« bare tomvogner som skulle selges eller skrapes.

Artikkeltags