Millba dro i land avtale med 7-Eleven i Singapore

Nytt marked: Administrerende direktør Bernt Ove Søvik bør skaffe seg et nytt kart til kontorveggen, for nå er de også på plass i hyllene hos 7-Eleven i Singapore.foto: ørnulf holen

Nytt marked: Administrerende direktør Bernt Ove Søvik bør skaffe seg et nytt kart til kontorveggen, for nå er de også på plass i hyllene hos 7-Eleven i Singapore.foto: ørnulf holen

Artikkelen er over 4 år gammel

SKIEN: Reiser du til Singapore, kan du nå få kjøpt muffins fra Millba i Skien hos 7-Eleven.

DEL

Administrerende direktør i Millba AS, Bernt Ove Søvik, forteller at kontakten med 7-Eleven i Singapore ble knyttet i oktober i fjor. Etter å ha sendt over noen pakker med prøveprodukter, fikk de en avtale i havn. Og i februar i år havnet de i hyllene hos 7-Eleven i Singapore.

Halal-sertifiserte

– 7-Eleven er en kjent kjede og Singapore er et land med god kjøpekraft. For oss som i utgangspunktet ikke har de billigste produktene, så er det et ganske godt utgangspunkt, sier Søvik, som legger til at avtalen med 7-Eleven i Singapore vil bety ei omsetningsøkning.

– Det vil bety noen millioner i året, men det er for tidlig å si hvor mange, sier Søvik.

Millbas muffins med merkenavnet Aunt Mabel's som shippes til Singapore er halal-sertifiserte.

– Vi hadde besøk av Islamsk råd her som sto for sertifiseringa. Siden vi bare bruker vegetabilske råvarer, så gikk det ganske greit, sier Søvik.

Et lite merke på innpakninga viser at produktet er halal-sertifisert. Søvik synes det er moro at de har fått innpass i Singapore.

- Det er mulig

– Vår markedssjef Ingrid Helene Skaalen, og vår kvalitetsleder Siri Evensen, skal ha mye av æren for at vi har fått til denne avtalen, de har gjort en kjempejobb. Dette viser også at det er fullt mulig å være konkurransedyktige på det internasjonale markedet, selv om en ligger i Luksefjellveien i Skien. Det er Norge som er vårt viktigste marked. Men med Singapore så er vi nå i 12 land. Vi er i Norden, Tyskland, Spania, Saudi-Arabia, Malta og Singapore, sier Søvik.

Han utelukker heller ikke at avtalen med 7-Eleven i Singapore kan gjøre det lettere å få til nye internasjonale avtaler senere.

– Det er for tidlig å si, men det er klart at når du får noen sånne «fyrtårn» ute, så bryter det isen litt – da har du bevist at du er konkurransedyktig også internasjonalt. Det er iallfall ikke negativt, konstaterer Søvik.

Ifølge nettsiden til 7-Eleven i Singapore har kjeden over 500 butikker i landet, og de er i vekst.

«Reisen» for kakene fra Millba i Skien til Singapore er lang. De fraktes i frysekonteinere på skip fra Larvik. Skipet går først til Hamburg, hvor de lastes om i et nytt skip som går videre til Singapore.

Artikkeltags