– Rygge må legge ned dersom flyskatten innføres

KROKEN PÅ DØRA: – Får vi mindre trafikk enn i dag, er det ikke bærekraftig, sier lufthavnsjef på Rygge, Pål Tandberg. (Foto: Morten Holm / Scanpix)

KROKEN PÅ DØRA: – Får vi mindre trafikk enn i dag, er det ikke bærekraftig, sier lufthavnsjef på Rygge, Pål Tandberg. (Foto: Morten Holm / Scanpix)

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Dersom den nye flyskatten blir innført, vil det bety at Moss Lufthavn Rygge må legge ned, sier lufthavnsjef Pål Tandberg.

DEL

Dersom lufthavnen i Østfold må legge ned virksomheten, betyr det at 1.000 arbeidsplasser går tapt i Mosseregionen.

– Dette er dramatisk for regionen som i utgangspunktet i lang tid har slitt med "industridød" og har et betydelig underskudd i antall arbeidsplasser, sier Tandberg til Aftenposten.

Ryanair har allerede varslet om konsekvenser i form av redusert trafikk og tapte arbeidsplasser ved innføring av flyskatten.

Ryanair er den dominerende aktøren på Moss Rygge lufthavn og har allerede redusert rutenettet sitt fra Østfold-flyplassen betydelig.

Tandberg mener pristillegget på 88 kroner vil føre til redusert trafikk, siden lavprisselskapene er meget sensitiv for prisøkninger. Han sier en innføring av ny passasjeravgift på 88 kroner vil gjøre at Ryanair flytter ruter ut av Norge til mer konkurransedyktige lufthavner, mens klimapåvirkningen blir uendret.

– Får vi mindre trafikk enn i dag, er ikke det bærekraftig, dagens volum er et minimum for et nullresultat for oss, sier han.

Venstres finanspolitiske talsmann, Terje Breivik, sier det skal mye til at ikke avgiften blir innført fra 1. april, men oppfordrer lufthavnen til å komme med innspill i høringsrunden saken skal ut på og vise dokumentasjon på at avgiften får de konsekvensene selskapet nå sier de vil få.

Artikkeltags