Hurtigrutens eiere måtte redde Kleven verft

Hurtigrutens hovedeier TDR Capital, rederiet selv, Petter Stordalen og lokale investorer gikk nylig inn med 300 millioner kroner for å sikre videre drift ved Kleven Verft.
Hurtigrutens hovedeier TDR Capital, rederiet selv, Petter Stordalen og lokale investorer gikk nylig inn med 300 millioner kroner for å sikre videre drift ved Kleven Verft. Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)

Hurtigrutens hovedeier TDR Capital, rederiet selv, Petter Stordalen og lokale investorer gikk nylig inn med 300 millioner kroner for å sikre videre drift ved Kleven Verft. Hurtigrutens hovedeier TDR Capital, rederiet selv, Petter Stordalen og lokale investorer gikk nylig inn med 300 millioner kroner for å sikre videre drift ved Kleven Verft. Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Hvis ikke ville to cruiseskip blitt forsinket og kostet langt mer enn ventet.

DEL

Hurtigruten har vurdert salg eller børsnotering, men måtte i stedet bli med og redde Kleven Verft. Ellers ville to cruiseskip blitt forsinket og kostet langt mer enn ventet. Det skriver Dagens Næringsliv (DN) tirsdag.

Hurtigrutens hovedeier TDR Capital, rederiet selv, Petter Stordalen og lokale investorer gikk nylig inn med 300 millioner kroner for å sikre videre drift ved Kleven Verft. Stordalen sier de nye eierne, som har overtatt 40 prosent av verftet, først og fremst vil være med på en utvikling av ny teknologi i verftsindustrien.

Hurtigrutens eiere har samtidig jobbet intensivt med planer om salg eller børsnotering av rederiet for inntil 15 milliarder kroner.

I stedet måtte det gå inn med friske penger for å hindre at to hurtigruteskip under bygging ville bli levert forsinket og med store ekstrakostnader. Det kunne forpurret rederiets planer og redusert verdiene av Hurtigruten om skipene ikke ble levert til avtalt tid og pris.

Artikkeltags