Nær 15.000 kunder prutet eller presset banken i fjor

FLYTTER BANKKUNDER: I ti år har Elisabeth Realfsen, daglig leder og redaktør i Finansportalen.no, gitt bankkunder ammunisjon til å presse ned prisene på banklån. Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)

FLYTTER BANKKUNDER: I ti år har Elisabeth Realfsen, daglig leder og redaktør i Finansportalen.no, gitt bankkunder ammunisjon til å presse ned prisene på banklån. Foto: Heiko Junge (NTB scanpix)

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Nesten 15.000 kunder brukte Finansportalen til å prute eller bytte bank i fjor.

DEL

Norske banker tjener milliardbeløp på sløve forbrukere som ikke kjører bankene opp mot hverandre.

Samtidig viser ferske tall fra Finansportalen.no at 37 prosent av forbrukerne flyttet eller reforhandlet minst én finansiell tjeneste i 2017. Nær 15.000 personer gikk direkte fra nettstedet til banken sin for å prute eller bytte bank, viser nye tall for 2017.

Daglig leder Elisabeth Realfsen har en enkel oppskrift: - Finn den beste renten du kan forvente å oppnå i markedet hos Finansportalen, eller våre tredjeparter, som også bruker våre gratis data. Betaler du mer enn dette, kontakter du din nåværende bank, og ber dem gi deg bedre betingelser, sier hun.

- Skjer ikke dette, bør du flytte til banken som gir deg markedets beste betingelser, sier Elisabeth Realfsen til Nettavisen.

Statens vaktbikkje i ti år


I år er Finansportalen ti år, og det har vært en periode med dragkamper mot bankene og forsikringsselskapene.

Bankene er pålagt å offentligjøre prislister slik at det skal være lett å sammenligne priser, men bankene svarer at de priser lånene ulikt fra person til person - såkalt individuell prising.

- Finansportalen gir et bilde av bankenes veiledende priser, og er absolutt en nyttig tjeneste for forbrukerne. Bankene er likevel pålagt å gjøre en individuell risikovurdering av hver enkelt boliglånssøker, og det er mange forhold som spiller inn i den risikovurderingen. Derfor vil også pristilbudet den enkelte kunde få kunne variere noe, sier kommunikasjonsdirektør Even Westerveld i DNB.

PRISENE VARIERER: Informasjonsdirektør i DNB, Even Westerveld, sier at renten kan variere fra kunde til kunde.
FOTO: Paul Weaver/Nettavisen

PRISENE VARIERER: Informasjonsdirektør i DNB, Even Westerveld, sier at renten kan variere fra kunde til kunde. FOTO: Paul Weaver/Nettavisen

«Har aldri hatt noen prisliste»

Handelsbanken sier det med klarere ord: - I Handelsbanken har vi aldri hatt noen prisliste med veiledende priser på utlån til privatpersoner, og har derfor aldri hatt noe tall å melde inn til Finansportalen, opplyser kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre.

- Bankene er imidlertid pålagt å melde inn et tall (de ber oss da melde inn et «typisk tall»), så vi og andre banker melder derfor inn et tall. Problemet med dette tallet er at det for banker med individuell prising ikke sier noe om hvilken pris en potensiell kunde kan forvente seg, og har derfor ikke noen verdi.

INDIVIDUELL PRISING: Også i Handelsbanken varierer rentene fra kunde til kunde, fordi banken bruker såkalt individuell prising, opplyser kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre.
FOTO: Handelsbanken

INDIVIDUELL PRISING: Også i Handelsbanken varierer rentene fra kunde til kunde, fordi banken bruker såkalt individuell prising, opplyser kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre. FOTO: Handelsbanken

Må lenke til finansportalen

I ti år har statlige myndigheter presset på, eksempelvis ved å oppfordre kundene til å sjekke konkurrentenes priser med direkte lenke til Finansportalen.

Samtidig er bankene pålagt å publisere prislister gjennom en egen forskrift, og Elisabeth Realfsen avviser at deres tall er misvisende: - Dette er ikke riktig. Enkelte banker har hevdet dette overfor media med jevne mellomrom i ti år, men det er ikke blitt riktigere av den grunn, sier hun.

- Norske banker har plikt til å vise prislister. Før vi publiserer priser hos oss, sjekker vi med bankenes prislister at opplysningene stemmer. Dermed kan forbrukerne spare tid og krefter ved å sammenlikne bankenes tilbud på Finansportalen, i stedet for å besøke cirka 130 bankers prislister for å sammenlikne tilbud.

15 000 bytter

De ferske tallene fra Finansportalen viser altså at 37 prosent av norske bankkunder flyttet eller reforhandlet sine avtaler i fjor.

Den sterkeste veksten er det likevel i antallet som bruker bytte/prute-knappen - altså kundene som går via Finansportalen til en aktiv handling om å ville presse banken sin til å gi et bedre tilbud. Der er antallet femdoblet fra 3.000 til rundt 15.000 på fem år.

MANGE FLYTTER: Rundt 40 prosent reforhandler årlig sine avtaler, og mange av dem sjekker tallene på Finansportalen.
Finansportalen Måloppnåelse etter ti år

MANGE FLYTTER: Rundt 40 prosent reforhandler årlig sine avtaler, og mange av dem sjekker tallene på Finansportalen. Finansportalen Måloppnåelse etter ti år

Billigst lån akkurat nå

Den ferskeste statistikken fra Finansportalen viser at det fortsatt er penger å spare på å flytte lånene. Et lån på 3,0 millioner kroner med 20 års nedbetaling varierer fra 2,05 til 7,16 prosent effektiv rente.

Det beste svaret får du ved å fylle inn dine egne opplysninger (alder, verdi på boligen, lånebehov).

Artikkeltags