(Nettavisen) Euronics skifter navn til Elon og inngår samtidig et innkjøpssamarbeid med islandske Heimilistæki, finske Veikon Kone, danske Hvidt og Frit, og svenske Elon. 

«Bakgrunnen for navneskiftet er å skape et tydelig varemerke i flere nordiske markeder, som i Norge og Sverige. Et felles navn skaper også kostnadsfordeler som kan komme de norske konsumentene til gode, skriver selskapet i en melding.

Målt i antall butikker vil denne alliansen være størst i Norden innen segmentet hjemmeelektronikk. Elon vil ha 483 butikker.

I Norge er Euronics har 50 små og mellomstore butikker, og ligger med det godt bak Elkjøp og Power. Elkjøp har 140 butikker, mens Power har 120.

Kjeden har seks butikker i Telemark.

Datterselskap

Euronics Norge ble for neste tre år siden et datterselskap av svenske Elon Group ved at de norske Euronics-butikkene gikk inn som medeiere i Elon.

SLIK BLIR DET I NORGE OGSÅ: Elon-butikken i Barkaby i Sverige.Elon Group

- Med det nye nordiske samarbeidet får vi en vesentlig styrket posisjon med tanke på å oppnå bedre innkjøpsbetingelser. Dette vil komme alle våre kunder til gode, sier Asle Bjerkebakke i Euronics Norge.

Alle samarbeidsavtaler er signert og koordineringen av innkjøpsprosessene er allerede påbegynt. 

- Dette samarbeidet gir ELON/Euronics uslåelige stordriftsfordeler, samtidig som de kan fortsette å jobbe enda nærmere det lokale markedet og kundene, slik de har gjort med suksess gjennom flere år, sier Stefan Lebrot, konsernsjef i ELON Group i meldingen.

Varehandelsekspert er positiv

Odd Gisholt ved Institutt for Marketing tror det er et smart grep å endre navn og få på plass en innkjøpsavtale.

Det kan skape litt mer konkurranse i de norske elektronikkmakredet. Sånn det har utviklet seg nå, har Power og Elkjøp dominert og Euronics er blitt liten i forhold. Kan de få mer innkjøpskraft og være med i priskonkurransen, er det positivt, sier Gisholt til Nettavisen.

Gisholt viser til at Euronics ikke har hatt noe særlig fart i Norge de siste året.

- Navnet har ikke slått til i Norge og det er dessuten uklart hvordan det skal uttales, sier Gisholt med henvisning til at mange er usikre på om man uttaler «Euronics» som «øuroniks» eller «juroniks».

- Et navnebytte er slik sett bare positivt. Så får vi se hvor godt de lykkes. Dette handler ikke bare om navn og priser, men kundeservice og beliggenhet, sier Gisholt.