Gå til sidens hovedinnhold

Utbygging vil koste 60 millioner: – Her må alle gode krefter jobbe sammen

Artikkelen er over 4 år gammel

NOTODDEN: – Det er ikke bærekraftig å ha en flyplass med en avgang daglig som skal få 15 millioner kroner årlig.

For abonnenter

Det sier Sverre Myrli (Ap), som har 16 år bak seg på Stortinget og som nå er medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen.  Og målet er å få nye ruter, ny aktivitet og at flystripa skal fylles ut i Heddalsvannet slik at større fly kan tas opp og ned. Prislappen er 60 millioner.

En spennende flyplass

– Ingen tvil, Notodden er en spennende flyplass med mange muligheter, men det er utfordringer som må løses for at denne flyplassen skal komme på det nasjonale kartet over tid, sier Myrli, som med det signaliserer at de ansatte, kommunen og fylket har hastverk for å få til et framtidsretta og bærekraftig driftskonsept.

– Tanken om å knytte flyplassen opp mot Kjevik og dermed det internasjonale nettet med Schiphol i Amsterdam slik næringslivet har gitt uttrykk for, vil styrke flyplassen på Notodden. Det samme vil nye, regulære ruter også gjøre, mener Myrli.

Har en posisjon

– Vi skal ikke utelukkende se på ruteflyging. Flyplassen er også viktig for innflygning av utstyr og mennesker til industrien. Utviklingen på Kongsberg er viktig for den industrielle utviklingen og i lys av det har flyplassen en posisjon, poengterer Myrli som besøkte ansatte ved flyplassen fredag sammen med Lise Wiik, Lene Vågslid, Gry Blöchlinger og styreleder Halvor Grene.

– Notodden har også en sentral posisjon knyttet til småfly og luftsport, poengterer Myrli.

Bygger ut for 60 mill?

Nytilsatt markeds- og utviklingssjef Helge Lolland, flyplassjef Dag Flåterud og styreleder Halvor Grene gjorde det alle klart at det er nødvendig å oppgradere flyplassen til å kunne ta ned fly fra 50 til 100 seter. Da må flyplassen utvides med lenger rullebane ut i Heddalsvannet og da kan fylkesveien over flystripa fortsatt ligge der. En utvidelse av rullebanen er kostnadsberegnet til 60 millioner kroner.

Må utvikle samarbeid

– Er det realistisk å tro at det kan skaffes til veie 60 millioner for å få til en utvidelse av rullebanen?

– Det er mye penger, men i et samfunnsmessig perspektiv er dette en viktig som initiativtakerne må jobbe konstruktivt med, sier Myrli i lys av en stram prioritering fra statlig hold.

– Jeg kan imidlertid ikke se noen annen småflyplass som er i en tilsvarende situasjon og posisjon som det Notodden i forhold til den rollen den kan spille for den industrielle utviklingen vi ser på Kongsberg, mener Myrli.