Det er salgs- og markedsansvarlig Pål Hansen strålende fornøyd med:

– Vi gleder oss veldig. Dette er også den utviklingen vi håpet på. Vi skal jobbe knallhardt på flere fronter for å gjøre dette attraktivt, sier han.

Økte

Tallene fra NSB viser en trafikkøkning på 26,1 prosent i årets første åtte måneder, ut august, sammenliknet med samme periode i 2014. 38 100 passasjerer kjøpte billett.

Og NSB satte inn elektrisk materiell på strekningen midt i august, og kjører til Notodden stasjon. Den fine økningen har fortsatt etter denne endringen:

– I september 2015 hadde vi 6 700 passasjerer. Mot 4 400 i september 2014, konstaterer salgs og markedssjefen fornøyd.

Tallene antyder at kundene har tatt godt imot løsningen om å bruke Notodden stasjon som endestasjon i stedet for kollektivterminalen. Regulariteten er også blitt mye bedre etter byttet av togmateriell.

Mer kontroll

Den gode økningen i passasjertallene skyldes trolig ikke bare at flere tar toget. Ifølge Pål Hansen er det også gjennomført flere billettkontroller, og det er også blitt mye lettere å få kjøpt seg en billett, med nye systemer, mener han.

NSB har i dag en driftsavtale med samferdselsdepartementet som løper ut 2017, etter at trafikken på Bratsbergbanen ble berget i siste liten av Stortinget høsten 2014 i forbindelse med statsbudsjettet for 2015.