Tall om netthandel overrasker: – Dette hadde vi ærlig talt ikke trodd

Av

Tradisjonelle kjønnsrollemønster får utslag også i netthandelen. Kvinner handler klær - menn kjøper TV-er og datautstyr.

DEL

Netthandel har eksplodert blant nordmenn de senere årene.

I en rykende fersk undersøkelse av Respons analyse og Digitroll kommer det frem at tradisjonelle kjønnsrollemønstrene følger inn i våre netthandelvaner, skriver Nettavisen.

Hovedfunnene viser at det er unge folk som leder an i netthandelen.

  • 71 prosent av nordmenn handler på nett
  • 78 prosent av kvinner under 30 handler klær på nett. Kun 34 prosent av menn gjør det samme.
  • 33 prosent av menn kjøper elektronikk på nett. 14 prosent av kvinner gjør det samme.
  • Gruppen 30-44 er dem som handler aller mest, hele 9 av 10 i denne gruppen har handlet på nett de siste 12 månedene.
  • Klær er det mest populære, og deretter kommer elektronikk.

Overraskende

Patrick Dahl har drevet med netthandel i tjue år og er daglig leder i Digitroll. Han blir overrasket over funnene.

– Vi ble litt overrasket over at tallene i undersøkelsen viser at 78 prosent av alle kvinner under 30 år har handlet klær på nett de siste månedene. Vi visste at unge kvinner er en aktiv handlegruppe på nett, men at det skulle være så mange prosent hadde jeg ærlig talt ikke trodd, sier han.

Mens kvinner foretrekker å handle klær, er menn mer glad i flatskjermer og datautstyr.

– Vi ser kanskje et tradisjonelt kjønnsrollemønster her, 33 prosent av menn oppgir å ha handlet elektronikk på nett de siste månedene. Kun 14 prosent av kvinner gjør det samme, sier Dahl.

Ikke butikkdød

Analysebyrået er imidlertid ikke bekymret for butikkdød. De tror dette kan styrke den fysiske butikken.

– Den tradisjonelle, fysiske butikken får tøffere og tøffere konkurranse. Men jeg mener at selv om tallene for netthandel går opp, vil den fysiske butikken overleve, sier Patrick Dahl.

De eldre overrasker

Selv om det ofte fremstilles som at eldre foretrekker papirfakturaer og ikke bruker internett, er norske eldre veldig digitale.

Blant de over 60 år sier 38 prosent at de har handlet på nett de siste årene, og 45-59 år er det 77 prosent.

– «Den sølvgrå generasjonen» bør ikke glemmes dersom du driver nettbutikk, sier Patrick Dahl i Digitroll.

Artikkeltags