Gå til sidens hovedinnhold

Sjokkrapport: - Alle andre bilprodusenter er verre en VWs skandale-dieselbiler

Artikkelen er over 5 år gammel

Sjokkerende ny rapport

Det er nå et år siden verden ble sjokkert over at en av verdens største bilprodusenter med viten og vilje hadde jukset med utslippstallene for sine dieselbiler. På den måten så det ut som om bilene slapp ut langt mindre helseskadelig NOx enn de egentlig gjorde.

Skandalen har ridd selskapet som en mare, og i et år har alle egentlig bare ventet at lignende tilfeller skulle dukke opp hos andre selskaper.

Utnytter smutthull

Dette har derimot ikke skjedd - men årsaken er skremmende:

Mens VW benyttet seg av ulovlige metoder for å manipulere testresultatene - har stort sett alle andre produsenter benyttet seg av det som har blitt antatt å være lovlige smutthull for å oppnå akkurat det samme.

Enkelte bilmerker skrur blant annet av/ned rensesystemene for eksos når temperaturen faller utenfor temperaturene som er vanlige i testsituasjoner (20-30 plussgrader), enkelte skrur av testsystemene etter en gitt tid (testprosedyrene er ganske korte) - og andre har skjult seg bak at justering av rensesystemene er nødvendig for å beskytte motoren i visse situasjoner. Praksisen er forskjellig fra merke til merke.

Resultatet er at bilene i praksis slipper ut veldig, veldig mye mer NOx i virkelig trafikk - sammenlignet med hva de oppnår i testsituasjoner.

 

 

VW best ut av alle

Nå har organisasjonen Transport & Environment - en paraplyorganisasjon for en rekke europeiske miljøorganisasjoner - gjennomført en større test av flere hundre dieselmodeller under reell kjøring. De har kommet frem til et ganske sjokkerende resultat: VW-konsernet kommer soleklart best ut når det gjelder faktiske CO2-utslipp.

De slipper «bare» ut omtrent dobbelt så mye som de har lov til.

For de andre merkene er det langt, langt verre. Og det er spesielt Opel/GM, Renault/Nissan, Fiat og Suzuki som kommer veldig dårlig ut - med over 10 ganger så høye utslipp som tillatt.

- Nesten helt sikkert ulovlig

- Påstandene fra bilfabrikkene om at de har lov til å skru ned eksosbehandlingen når bilene kjører på veien, mens de opererer for fullt i testsituasjoner, er en grov feiltolkning av reguleringene og en slik praksis er nesten helt sikkert ulovlig, hevder T&E.

Eller sagt på en annen måte: Det kan godt være lov.

- Den virkelige skandalen med Dieselgate i Europa er at nasjonale myndigheter ignorerer de klare bevisene på testjuks med den klare hensikten å beskytte sine nasjonale bilmerker, hevder organisasjonen.