Vipps-appen sender informasjon om deg til Facebook

Den norske Bank (DNB) lover å tilpasse markedsføringen av Vipps etter Forbrukerombudets krav. Foto: Skjermdump

Den norske Bank (DNB) lover å tilpasse markedsføringen av Vipps etter Forbrukerombudets krav. Foto: Skjermdump

Artikkelen er over 4 år gammel

Forbrukerrådet kritisk til en rekke norske apper.

DEL

Hvorfor sender Vipps brukerinformasjon om deg til Facebook?

Og hvorfor vil bokhandelen Norli og VG vite hvor du befinner deg når du bruker appen deres?

Forbrukerrådet har gått gjennom brukervilkårene i en rekke norske apper, blant annet Yr, Wordfeud, VG-appen, Norlis e-bokleser og DNBs Vipps-app.

Den viser at appene tar seg store friheter på brukernes vegne, skriver Bergensavisen.

– Urimelige og kravstore

Et annet av forholdene Forbrukerrådet fant, er at Finn krever ekstremt vide rettigheter til brukernes innhold. Blant annet overtar de eiendomsretten til bildene dine hvis de finner på å bearbeide bildene i annonser.

Den populære spillappen Wordfeud kan endre vilkårene uten å gi beskjed og kaste deg ut uten grunn.

Dette er bare noen av forholdene Forbrukerrådets gjennomgang avdekket, skriver de på sine nettsider.

Forbrukerrådet mener flere av appene henter ut mer informasjon enn de trenger, sporer brukere uten god grunn og krever urimelige rettigheter til brukerinnhold, skriver de på sine nettsider.

– Undersøkelsene viser at det er mye å gå på før vi kan stole på appene. Dessverre er ikke norske apper nødvendigvis så mye bedre enn de utenlandske appene vi har sett på, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet til nettsiden deres.

Ut av landet

Forbrukerrådet har også gjort en teknisk test av en del norske apper, i samarbeid med Sintef. Testene viser at blant annet VGs app sender brukerdata som lesermønster og lokasjon til en rekke utenlandske aktører.

Norske apper er ikke nødvendigvis mer til å stole på enn utenlandske, viser testene.

Myrstad i Forbrukerrådet mener apper ikke skal samle inn mer informasjon enn nødvendig for å fungere. Forbrukerrådet mener det undergraver både personvern og forbrukernes digitale tillit når aktører samler inn mer brukerinformasjon enn nødvendig.

Forbrukerrådet skriver at de vil ta kontakt med aktørene bak de ulike appene og ta opp hvordan brukernes personvern og rettigheter bedre kan sikres.

Artikkeltags