Gå til sidens hovedinnhold

Dette har du ikke sett før

Artikkelen er over 4 år gammel

Heretter blir melkekartongene fra Q-Meieriene merket med «Best før – ikke dårlig etter».

Det opplyser selskapet i en pressemelding at er et nytt ledd i deres kamp mot matsvinn.

Det melder Nettavisen.

- Vi er på rett vei, men likevel svarer mange at de ofte kaster meieriprodukter så vi føler at det er vårt ansvar å gjøre noe med det, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.

Ifølge matvett.no, viser forskning at vi forbrukere kaster hver åttende handlepose vi kommer hjem med - i snitt 42,1 kg mat per person i året.

For å avgjøre hvor lenge melken er brukbar, må du lukte, smake og se på den, opplyser Melk.no.

Kampen mot matsvinn

I 2008 viste en undersøkelse gjort av Opinion at bare 34 prosent ikke kastet noe av melken de kjøpte inn. I 2017 svarte 63 prosent at de ikke kastet melk.

En overvekt synes ikke det er greit å kaste mat som er brukbar. I 2008 syntes 12 prosent det var greit at man kastet mat – dette er nå redusert til 7 prosent.

Helt nye datomerking

Q-Meieriene har tidligere lansert skrukork på melkekartongene for å bedre holdbarheten på melk og målevinduet som viser hvilken melk som bør drikkes først og hvor mye som gjenstår.

- Vi strekker oss alltid litt lenger, og lanserer nå vårt siste tiltak. Vet at noen har vært litt utålmodig på ny datomerking, sier Q-sjefen.

Myrdahl har jobbet med datomerkingen en stund og kunne endelig godkjenne at den var nok lesbar til å kunne lanseres.

Oppfordret av forbrukerne

- Q-Meieriene ble utfordret av flere for å endre på datomerkingen på melk. At de nå har hørt på oss forbrukere er fantastisk. Best før betyr ikke dårlig etter. Det er derfor viktig at dette står på melkekartongene, sier Q-forbruker Mette Nygård Havre

Havre er primus motor for folkebevegelsen «Spis opp maten» håper alle meierivarer kan få datomerking som dette.