Gå til sidens hovedinnhold

Butikkene har startet priskrig på flere folkefavoritter

Artikkelen er over 3 år gammel

Dagligvarekjeden Kiwi starter priskrig på taco og hjemmelaget pizza. Konkurrentene Rema 1000 svarer umiddelbart og Extra kutter enda mer.

NETTAVISEN: - De er de to mest spiste middagene i Norge og derfor to viktige varegrupper for våre kunder. Vi liker å kutte priser på varer som betyr noe for folk, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsjef i Kiwi, til Nettavisen.

Konkurransen om kundene er beintøff. Kiwi, Norges nest største dagligvarekjede, varsler nå at de starter kamp om produkter knyttet til hjemmelaget pizza og taco.

Kuttes kraftig

Kjeden kutter prisene på 60 av de mest populære varer knyttet til disse middagene med mellom 10 og 41 prosent. Dette er ikke et tilbud, men en nye, faste priser som gjelder fra og med denne uken.

Etter at Extra hørte som priskuttet, gikk de ytterligere ti prosent ned i pris, noe Kiwi matchet. 

Blant produktene som Kiwi kuttet permanent i pris er:

  • Taco Spice Mix fra Santa Maria og Old El Paso med en opprinnelig reduksjon på henholdsvis 41 og 40 prosent. 
  • Taco Sauce medium fra Santa Maria og Old El Pasa kuttes med henholdsvis 36 og 40 prosent.
  • Old El Paso Taco Shells kuttes med 41 prosent.
  • Pizzamel tipo-O fra Møllerens kuttes med 40 prosent.
  • Jalapenos fra Old El Paso kuttes med 35 prosent.
  • Pizzatopping fra Peppes Pizza kuttes mellom 11 og 27 prosent.
  • Pizzabunn fra Peppes kuttes med 35 prosent.
  • Rømmedressing fra Peppes kuttes med 40 prosent.
  • Revet mozzarella fra Apetina kuttes med 28 prosent.

 Alle prisene er nå altså kuttet med ytterligere ti prosent. 

Får raskt svar

Kiwi får imidlertid raskt svar fra sine to bitreste konkurrenter, Rema 1000 og Extra.  - Kutter Kiwi, kutter selvfølgelig vi. Prisene er allerede endret, sier Stian Mårdalen, prisdirektør i Rema 1000, til Nettavisen.  Extra går altså enda lengre, og kutter prisene med 10 prosent til på de samme varene. - Nå kutter vi alle varene med ytterligere ti prosent. Vi må ha den beste prisposisjonen. Vi har lovet alle medeierne våre at vi skal være billigst og da er det bare å være det , sier Christian Hoel, kjedesjef i Extra til Nettavisen.  

Kiwi svarer umiddelbart og kutter prisen like mye.

– Vi har lovet kundene våre at vi aldri gir oss på pris, og det løftet holder vi. Den ene prisundersøkelsen etter den andre har bevist at KIWI har de aller laveste prisene i Norge, sier Arvin.  

Populære

Taco, eller tex-mex, og pizza er de to klart mest populære middagene i Norge. 

Fredag er blitt en tradisjonell taco-dag for mange og hver åttende nordmann spiser taco på fredagskvelden. Lørdag er til gjengjeld den store pizzadagen.

- Pizza utgjør 8,7 prosent av alle middager som spises i Norge, men texmex utgjør 5,5 prosent. 80 prosent av Norges befolkning under 40 spiser texmex minst én gang i måneden, sier Arvin.

Prisjafs

Kiwi, som eies av Norges klart største dagligvarekonsern, Norgesgruppen, har satset tøft de siste årene. Kjeden tok i 2017 kraftig innpå Rema 1000 i kampen om tittelen som Norges største dagligvarekjede.

I høst satte Kiwi ned prisene på 220 hygieneprodukter, alt fra shampo til vaskemiddel. De to andre lavpriskjedene, Rema 1000 og Extra, som eies av Coop, fulgte det opp umiddelbart.

- Vi presser priser hver eneste dag, og så liker vi å ta et skikkelig jafs i blant . Det føyer seg inn i rekken av priskutt vi har gjort, blant annet på bleier , frukt, grønt og nøkkelhullsvarer, sier Arvin.