Gå til sidens hovedinnhold

Påskeprisene fortsetter å stupe

Artikkelen er over 4 år gammel

- Det dundrer ut egg, smågodt, solo og grillpølser.

Priskrigen mellom dagligvarebutikkene ser ikke ut til å dabbe av. Påskeferien nærmer seg med stormskritt og prisraset er et stadig faktum.

Nettavisen tok turen til en Extra-butikk i Oslo. Butikkkjeden het tidligere Coop Extra, men har nå skiftet navn og heter kun Extra. I likhet med de fleste andre butikker, var tilbudene mange og store.

- Dette er resultatet av en krevende priskrig, sier kommunikasjonsdirektør i Coop Norge Bjørn Takle Friis til Nettavisen.

Det er ikke bare smågodt som er populært blant kundene. Kjøpmann Terje på Extra kan fortelle at fire store kartonger med Prior-egg var borte før kl.12 torsdag formiddag. Friis bekrefter pågangen og forteller at flere butikker har vært nødt til å sette inn ekstrahjelp.

- Det går utrolig mye egg, ja det dundrer ut egg, smågodt og solo. Det er enorme mengder, også av grillpølser og appelsin, sier han.

Taper penger

Selvom butikkene selger store mengder, kan kommunikasjonsdirektøren opplyse at gevinsten for butikken ikke er stor.

- Vi taper penger på det, for det koster å drive priskrig. Det koster mer inn enn ut, så vi taper penger på sikt, sier han.

Friis er imidertid klar på at det er helt nødvendig.

- Vi har lovet å være billigste kjede. Like billig som de billigste, og det vil vi fortsette med.

Her er noen av prisene

  • Freia kvikk Lunsj 1,90 kr. - før ca. 14 kr.
  • Idun pølsesennep 2,00 kr. - før ca. 9 kr.
  • Idun ketchup  2,30 kr. - før ca. 11 kr.
  • Freia sjokoladeappelsin 4,30 kr. - før ca. 32,5 kr.
  • X-tra orange 1.5L flaske 5,90 - før ca. 16,9 kr.
  • Solo 1.5L flaske 6,40 kr. - før ca. 28,9 kr.
  • Hatting lille høvding pølsebrød 7,80 kr. - før ca.17,9 kr.
  • Freia påskeegg fylte 4pk. 12,00 kr. - før ca. 39,9 kr.
  • Freia Kvikk Lunsj 8pk.  15,60 kr. - før ca. 65 kr.
  • Gilde grillpølse 16,70 kr. - før ca. 39,9 kr.
  • Smågodt løsvekt 29,00 kr. - før ca. 139 kr.

Håper nesten på færre kunder

- Jeg snakket med en kjøpmann i Asker som åpnet for en måned sin. Han sa at han håper kundene snart begynner å handle hos konkurrentene igjen. Butikken har hatt en vekst på femti prosent, og det er klart at det kan bli overveldende med så mange flere kunder som plutselig kommer i butikken, sier Friis.

For noen blir tilbudene for fristende og da griper butikkansatte inn.

- Våre tilbud er til husholdninger. Det skjer at vi sier ifra til noen kunder hvis vi skjønner at det ikke er til eget bruk. Det kan være for eksempel folk som fyller fem handlevogner med voldsomme mengder når vi har tilbud på frukt og grønt. Da forteller vi høflig at disse tilbudene er ment for alle og at flest mulig skal få glede av dem, avslutter kommunikasjonsdirektøren.