Slik kommer dobbeltsporet 1180 meter nærmere om dagen

Sporbyggertoget i aktivitet ved Herregårdsbekken i Porsgrunn. Første delen kjører på hjul og belter, mens den bakre delen kjøre på sporet som toget selv bygger.

Sporbyggertoget i aktivitet ved Herregårdsbekken i Porsgrunn. Første delen kjører på hjul og belter, mens den bakre delen kjøre på sporet som toget selv bygger. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

LARVIK/PORSGRUNN: Nå har mans startet leggingen av det 22,5 kilometer lange dobbeltsporet mellom Larvik og Porsgrunn.

DEL

Selve leggingen av skinnene foregår ved et såkalt sporbyggertog, som er det eneste av sitt slag i hele Europa. Hele 1180 meter nytt spor om dagen legger den 340 meter lange doningen doningen som er i drift 10 timer i døgnet.

Tar ni uker

Ifølge en pressemelding fra Bane Nor tar det cirka ni uker å bygge det første sporet fra Porsgrunn til Larvik. Deretter skal pukk som sporet skal bygges på kjøres ut på det andre sporet før det andre sporet bygges til høsten. 

- Skinnene ligger klare i traseen når sporbyggertoget kommer. De er kjørt ut med et langskinnetog i forkant og plasseres pent oppå svillene av sporbyggertoget som har hjul og belte foran, slik at den første delen av toget kan kjøre på pukken. Den mindre delen av toget bygger sporet, og den bakerste delen av toget har vanlige toghjul som kjører på sporet som toget har bygd ferdig, står det i pressemeldingen.

Artikkeltags