Setter hurtigbåt inn i trafikken i Kragerøskjærgården

HURTIGBÅT: Denne, eller en liknende båt, ønsker Kragerø fjordbåtselskap og sette inn i trafikken i Kragerøskjærgården.FOTO: HELGØY SKYSSBÅT A.s

HURTIGBÅT: Denne, eller en liknende båt, ønsker Kragerø fjordbåtselskap og sette inn i trafikken i Kragerøskjærgården.FOTO: HELGØY SKYSSBÅT A.s

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

KRAGERØ: En hurtiggående båt med plass til 50 passasjerer kan bli satt inn i persontrafikken i Kragerøskjærgården.

DEL

HELGØY PRINSESS

Byggår: 2005.

Type: Scirocco 50 Shuttle.

Hovedmotor: Nogva DI 16 dieslemotor, som er koblet til et West Mekan fastpropellanlegg. Rolls-Royce har levert styremaskin og baugpropell.

Marsjfart: 26 knop.

Toppfart: 30 knop.

Kragerø Fjordbåtselskap er i full gang med planlegging. Det bekrefter daglig leder Inge O. Rønning og legger til at ingen ting er endelig avgjort.

Har sett på båt

Rønning bekrefter at selskapet har sett på noen alternativer, blant annet «Helgøy Prinsess», som Helgøy skyssbåt As har til salgs.

– Dette er en båttype vi mener vil passe perfekt til vårt formål, men om det blir denne eller en liknende båt er for tidlig å si.

Man har imidlertid kommet så langt i prosessen at Telemark fylkeskommune gir et engangstilskudd til fjordbåtselskapet til kjøp av hurtiggående passasjerbåt. Tilskuddet utgjør 50 prosent av kjøpesummen, men ikke over 3,75 millioner kroner.

Rønning sier at en brukt båt av denne typen vil ha en prislapp på 7,5–8 millioner kroner.

Selger én av ferjene

Kragerø fjordbåtselskap har i dag tre ferjer med M/F «Kragerø» som «flaggskip». Det blir trolig aktuelt å selge enten «Jesper» eller «Naus», noe Rønning bekrefter.

– Hva med hurtigbåten når isen legger seg?

– Vi bruker i dag taxibåter til en del kveldsruter, også om vinteren. Når isen gjør det umulig for disse og komme fram, så kjører vi «isruter».

– Miljøgevinst

Rønning sier videre at en hurtigbåt også vil være en miljøgevinst blant annet fordi ferjene på en del av rutene har få kjøretøy, og at det da vil være hensiktsmessig å bruke en hurtigbåt.

– Publikum kan føle seg trygge på at vi fortsatt skal frakte kjøretøy og gods ut til øyene, men en del omlegging av rutene vil det bli, sier han.

Bakgrunnen for at Helgøy skyssbåt selger «Helgøy Prinsess» er fordi selskapet har anskaffet en katamaran, som tar 97 passasjerer.

Artikkeltags