Gå til sidens hovedinnhold

Har delt ut bøter for flere hundretusener

KRAGERØ: Det er blitt delt ut en haug med bøter ved Tangen-krysset på E18. UP-sjefen forteller til TA at det ikke er tegn som tyder på at det vil minke med kontroller i samme område fremover.

Artikkelen er over 5 år gammel

Utrykningspolitiet har alltid hatt kontroller på E18, men de siste månedene har man sett at kontrollene i hovedsak har vært konsentrert i arbeidsområdet ved Tangen-krysset på E18 i Kragerø.

Det har resultert i bøter for flere hundretusener.

– Under ellers normale omstendigheter er innslagspunktet for reaksjon fra politiets side ca. 10 prosent over fartsgrense + 1 km/t, forteller UP-sjef i Telemark, Andreas Rødø til TA.

Det tilsvarer en fart på 56 km/t i 50-sonen og en bot på 600 kroner.

Ifølge Rødø har det ikke vært disse overtredelsene som har ført til bøter under kontrollene ved Tangen-krysset.

– Erfaringene har vist at vi etter forholdene og kapasitet på stedet, har lagt oss på rundt 20 prosent.

Med andre ord, de som har kjørt i mer enn 61 km/t.

61 km/t i en 50-sone, gir 1600 i bot.

UP-sjefen sitter ikke med oversikt over hvor mye penger i bøter som innkrevd, men TA gjorde et kjapt regnestykke.

Ganger vi minsteboten med antall bøter som er utdelt, kommer vi frem til at poltiet har skrevet ut bøter for minst 222.400 kroner i dette området hittil i år.

HAR DELT UT 179 BØTER

Til tross for mengden kontroller, ser det likevel ikke ut til å minke på reaksjoner politiet deler ut. UP-sjef Rødø forteller at de til nå har delt ut 179 bøter fra 2016 startet til og med 9. mars.

Av disse bilistene, har syv av dem mistet lappen som følge av at de har kjørt altfor fort. Tilsammen er ti kontroller gjennomført.

50 KM/T

Årsaken til det økte fokuset på Tangen-krysset fra politiets side, er den økte faren for ulykker i forbindelse med arbeiderne på stedet.

Ifølge Statens vegvesens hjemmesider, har krysset hatt stedvis innsnevring og nedsatt hastighet fra 80 til 50 km/t, siden 2. desember i fjor.

– Hovedårsaken til at vi økte fokuset på nettopp dette stedet, var at arbeiderne på stedet hadde uttrykt bekymring.

LÆRER IKKE

Rødø sitter ikke med oversikt over om det er telemarkinger eller folk utenfor distriktet som har blitt stoppet mest, og forteller at han sitter med et inntrykk av at det er jevnt fordelt.

– Grunnen til dette er at strekningen er gjennomfartsåren til de som er bosatt på østlandet og Sørlandet som farter opp og ned på.

Han forteller videre at politiet generelt er tilbakeholdne på denne type kontroller, der fartsgrenser er midlertidig nedsatt.

– Vi prøver å holde oss til de perioder og dager hvor det faktisk pågår arbeid. Vi har til og med gått så langt at vi har skiltet at vi gjennomfører kontroll for at de kjørende skal få alle muligheter til ikke å gå i garnet.

– Det har vi gjort flere ganger, men det viser seg at folk suser forbi likevel, sier Rødø.

Etter tirsdagens kontroll, fortalte operasjonsleder ved Sør-Øst politidistrikt, Vidar Aaltvedt til TA at det ikke virket som at folk har lært.

Dødsulykke

Etter trafikkulykken ved Tangen-krysset 18. januar, hvor en mann senere døde av skadene, har det vært svært mange kontroller.

UP-sjefen avviser at dette var hovedargumentet for at det i senere tid har blitt gjennomført åtte kontroller etter den tid, men forteller at ulykken kom som et ekstra argument.

– Vi har alltid hatt kontrollaktivitet i det området, men nå har vi flyttet oss til det området med utgangspunkt i henvendelser fra arbeiderne som er bekymret arbeidssituasjonen sin. Tilfeldigvis skjedde ulykken etter vi startet aktiviteten der nede, sier UP-sjefen til TA.

Rødø sier at de ønsker med dette å ha en forebyggede effekt og hindre at nye ulykker skal skje.

– Kommer dere til å holde på til det har en forebyggende effekt?

– Det må vi se an. Vi har begrensede ressurser og må fordele dem utover og ikke glemme andre veistrekninger. Men vi overvåker situasjonen og kommer helt sikkert til å ha kontroller på stedet med jevne og ujevne mellomrom.