Kraftig passasjervekst fra Langesund

Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Fjord Line opplever en eksplosiv vekst i både frakt- og passasjermarkedet med sin rute fra Langesund til Hirtshals. - Dette er en solskinnshistorie, sier direktøren i selskapet.

DEL

Selskapet hadde i fjor rundt 47.000 passasjerer mellom Langesund og Hirtshals. I år kommer de til å runde 200.000 passasjerer.

Det er også en meget fin utvikling i cargo-trafikken. Det vil si trailere og annen nyttetrafikk.

Den kraftige veksten startet i mars i år da selskapet satte inn den andre cruiseferjen på linjen. Det er nå daglige avganger med identiske båter.

- Det tar tid å bygge opp en ny ferjerute, men vi ligger godt an når det gjelder våre planer for Langesund, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line.

FLOTT TERMINAL

Direktøren kaller utviklingen for en solskinnshistorie og sender en takk både til politikerne og til Grenland havn.

- Eierne av Grenland havn har vært utrolig dyktige og lagt alt til rette for oss, sier Fardal. Han skryter av terminalen og hvordan ting er tilrettelagt.

Grenland havn slo til på rekordtid når det åpnet seg en muliget for den nye ferjelinjen og investerte over 100 millioner kroner i den nye terminalen.

Dette er et skolebokesempel på hvordan det skal gjøres, mener Fardal.

SVAKT I SANDEFJORD

Samtidig sender han et stikk i siden til politikerne i Sandefjord hvor selskapet kun har oppnådd 20 prosent av trafikken i konkurranse med Color Line mellom Sandefjord og Strømstad.

Det betyr at fire av fem passasjerer fortsatt velger å reise med Color Line. Fardal mener den viktige årsaken er den tidlige førsteavgangen.

- Å legge ut fra Sandefjord klokken 0645 er for tidlig. Det har vi sagt hele tiden og det viser jo også passasjertallene, sier Fardal.

Selskapet planlegger rettsak for en ny vurdering om selskapene er likt og rettferdig behandlet.

Artikkeltags