Kombinerer business og noe godt

Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

PORSGRUNN: Tre år har gått siden Andreas Friis (30) tok steget inn i matbransjen som gründer. På Kafé K i går kveld lanserte han endelig Live Arctic sine energibarer.

DEL

Den energiske porsgrunnsgutten flommer over av faguttrykk og entusiasme når vi møtte han på kafé dagen før dagen. Den opprinnelige siviløkonomen fra NHH innrømmer at han er blitt en mat-nerd.

– Det er jo helt galskap egentlig det jeg startet på. Jeg kunne jo ingenting om matbransjen før jeg satt i gang, smiler 30-åringen.

VELDEDIGHET

Med et pågangsmot mange vil misunne har han likevel kommet til den første viktige milepælen. Et ferdig produkt klart for salg.

Bak han ligger møter med utallige fageksperter, potensielle kunder og produsenter, og besøk på matmesser rundt om i Europa. Med seg i merkevaren han har bygget opp ligger også en annen helt essensiell ingrediens. Nemlig veldedighet. For hver bar som selges gis det en nødhjelpsrasjon til et barn i nød. Dette skjer gjennom et samarbeid med Norges Røde Kors.

– Jeg tror jeg var 14 år da jeg sa til pappa at det må være mulig å kombinere god business, samtidig som en gjør noe godt. Dette har derfor ligget hos meg som et genuint ønske og interesse helt fra starten, understreker han. Gründeren legger imidlertid ikke skjul på at den sosiale profilen også kan være en måte for kunder å signalisere at de bryr seg.

– Mitt mål med dette er økonomisk sett å kunne ta ut en normal norsk lønn og kunne ansette noen med konkurransedyktig lønn. 100 prosent av overskuddet som måtte komme med årene vil i sin helhet også gå til veldedige formål, utdyper han.

ETABLERERKONTORET

Friis har fått støtte fra Innovasjon Norge lokalt og har hatt fast plass på etablererkontoret på Klosterøya.

– Det har vært viktig, både støtten og muligheten til å være en del av et fellesskap, påpeker han.Selv om gründertilværelsen kan oppfattes ensom, er ikke Friis oppfatning helt sånn.

– Ting kommer ikke av seg selv, men etter hvert har jeg fått mange støttespillere og samarbeidspartnere. Og jeg har enda til gode å få nei på forespørsler om møter og samtaler med fagfolk og andre ressurspersoner.

6000 SOLGTE BARER

2012 ble året for testsalg, og hele 6000 barer har blitt solgt. Mange har derfor allerede fått smake energibarene utviklet i samarbeid med ernæringsfysiolog, produktutvikler og prosjektleder hos matforskningsinstituttet Nofima, tidligere Matforsk. Han forteller om gode tilbakemeldinger fra både venner, kjente og andre mer profilerte personer. Atle Kvålsvoll, trener i Olympiatoppen og Thor Hushovds personlige trener er en av flere i heiagjengen.

– Jeg har sikkert vært innom 200 oppskrifter. Det handler om prøving og feiling, oppsummere han. Han er overbevist om at den endelige oppskriften vil være konkurransedyktig mot de andre energibarene på markedet. – Mitt fokus har vært å lage energibarer med en helhetlig næringsprofil, med kun naturlige ekte råvarer. Målgruppen er bred. Både toppidrettsutøveren og bestemor som vil ha noe snacks til kvelden er innenfor, forteller han.

– Hva med slankerne?

– Den har færre kalorier enn slankebarene. Den passerer også inn i et lavkarbokosthold, smiler han, før han lukker igjen den gamle skinnkofferten. En koffert som egentlig var innpakningspapir til en konfirmasjonsgave. – Er det ditt svar på den røde topplua til Olav Thon?

– Hahaha, kanskje det. Den er i hvert fall vært veldig kjekk og praktisk, smiler gründeren.

Artikkeltags