- Jeg vet hvordan det er å få telefon om at det har vært en ulykke

Skuespiller Ingebjørg Buen fra Tuddal vil vekke norske bilister med sterke virkemidler.

Skuespiller Ingebjørg Buen fra Tuddal vil vekke norske bilister med sterke virkemidler.

Artikkelen er over 4 år gammel

Ingebjørg Buen fra Tuddal vil vekke norske bilister med sterke virkemidler.

DEL

Uoppmerksomme sjåfører er blitt en av de aller største farene på norske veier.

Onsdag lanserte Trygg Trafikk sammen med Gjensidige en ny, sterk og nyskapende trafikksikkerhets-kampanje. Målet er å få flere norske bilister til å holde fokus.

I hovedrollen i den nye kampanjefilmen om temaet finner skuespiller Ingeborg Buen (29) fra Tuddal.

Kjenner trafikkofre

- Jeg vet hvordan det er å få telefon om at det har vært en ulykke, forteller telemarksjenta til KK.

Til ukebladet forteller hun om at det var spesielt fior henne å spille jenta i trafikk-kampanjen alle snakker om.

 - Det er fint å kunne bidra og det kjennes veldig viktig, spesielt fordi jeg har et personlig forhold til dette, sier hun.

Buen forteller at hun fra oppveksten i Tuddal har opplevd at flere venner har blitt skadd i ulykker i trafikken.

- Det er et sted hvor gutta var veldig glad i bil. Jeg husker at mamma alltid sa «kjør forsiktig». Det har vært en del bilulykker blant unge i Telemark, forteller hun.

En av tre

Se den sterke kampanjefilmen her: www.holdfokus.no (NB! Krever pålogging med Facebook)

En av tre nordmenn er uoppmerksomme bak rattet, viser en ny undersøkelse gjort for Trygg Trafikk og Gjensidige. Derfor lanserte de i dag sammen en helt ny og annerledes kampanje på Huysman Karting i Oslo. Målet er å endre holdningene til norske bilister, og å redusere antallet ulykker som følge av førerdistraksjoner.

‒ Rundt 30 prosent av alle trafikkulykker skjer fordi føreren er uoppmerksom. Å lese en SMS mens du kjører tar i gjennomsnitt 23 sekunder, og det er tid du ikke følger med på veien. Hver sekund med uoppmerksomhet øker risikoen for ulykke, og derfor har vi gitt kampanjen navnet ”Hold Fokus!”, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk.

Interaktiv og virkelighetsnær film

Kjente personligheter fra norsk idrett og samfunnsliv fikk oppleve den spesielle filmen som er utviklet til kampanjen.

Filmen fungerer som en Facebookapplikasjon, der du blir en del av filmen og slik opplever konsekvensene av mobilbruk i bil på en personlig, realistisk og sterk måte. En liknende kampanje spredte seg som en farsott i sosiale medier på Island i 2013.

‒  Mye tyder på at stadig flere ulykker skyldes ulovlig bruk av mobiltelefon i bil. Derfor satser vi sammen med Trygg Trafikk på en utradisjonell kampanje for å minne folk på hvor farlig det kan være å lese en tekstmelding i trafikken, sier konserndirektør Cecilie Ditlev-Simonsen, i Gjensidige.

Profilerte støttespillere

Avslutningsvis på lanseringen fikk tilskuerne oppleve hvilke konsekvenser mobilbruk i bil kan få, gjennom et gokartløp utenom det vanlige.

Kampanjens profilerte støttespillere konkurrerte ved å kjøre gokart, samtidig som de skulle besvare SMS-spørsmål på mobilen. Det var det de færreste som mestret. Til og med racingsjåfør Molly Pettit hadde problemer.

‒ Dette var utrolig vanskelig. Nå kjørte vi ikke veldig fort, og det er skremmende at noen gjør dette i 100 km/t på norske veier. Det er nesten som å kjøre med bind for øynene. Dette var virkelig en tankevekker, sa Pettit.

Artikkeltags