– Å bære er ikke et alternativ

TAR LUFTVEIEN: Hesnes Air på Torp har jevnlig oppdrag der de frakter materialer til hytter med vanskelig fremkommelighet.
Foto: Magnus Foss Nilsen

TAR LUFTVEIEN: Hesnes Air på Torp har jevnlig oppdrag der de frakter materialer til hytter med vanskelig fremkommelighet. Foto: Magnus Foss Nilsen

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Om du har en hytte som ligger ulendt til er helikopterfrakt en mulighet for å få materialer effektivt på plass.

DEL

Et av selskapene som tilbyr slike tjenester i regionen er Hesnes Air på Torp.

90 prosent av deres oppdrag innebefatter løft av underhengene last, med alt fra GSM-master for teleindustrien og linjer for kraftindustrien, til hyttematerialer og støpning av betong. Resten av oppdragene er knyttet til foto, film, turisme og linjeinspeksjon. 

– Vi kan løfte over et tonn om gangen. Det er en effektiv måte å få ting ut på der det er dårlig fremkommelighet, sier Silbodal.

I tillegg til European Helicopter Center AS som også holder til på Torp, finner man blant annet Pegasus Helicopter i Telemark og Nord Helikopter i Buskerud som utfører lignende oppdrag i området.

Jevnt marked

Helikopterparken til Hesnes Air består av to Eurocopter AS 350 B3 med en lastekapasitet på 1,3 tonn.

Silbodal forteller at markedet for frakt av hyttematerialer har vært jevnt de siste årene.

 – Det kommer stadig inn jobber. Det som er viktig for oss er å ha avtaler med tømrerne. Det gir stabilitet for oss.

Noe som derimot ikke er en stabil faktor er været. På dager med tåke, lavt skydekke eller veldig mye vind blir oppdrag forsinket eller forskjøvet til en annen dag.

– Det fører til at vi mister muligheten til å ta flere jobber. Vinterperioden er ustabil, forteller helikoptersjefen.

– Ventetiden på dager med dårlig vær går med til å gå igjennom utstyr og gjennomgang av maskinene, forteller Christer Silbodal, som er en av selskapets helikopterpiloter.

– Å bære er ikke et alternativ

Da Vestviken24 var med Hesnes Air ut på oppdrag skulle han og hans co-pilot Mads Andersen frakte materialer for Maxbo til en hytte på Brøtsø i Tjøme kommune. De to har henholdsvis 10 og fire års fartstid i selskapet.

PILOTER: Christer Silbodal (t.v.) og Mads Andresen er helikopterpiloter hos Hesnes Air. Foto: Magnus Foss Nilsen

PILOTER: Christer Silbodal (t.v.) og Mads Andresen er helikopterpiloter hos Hesnes Air. Foto: Magnus Foss Nilsen

Mens Christer utfører løftene under oppdraget denne dagen, står Mads på bakken og fester lasten og sørger for at sikkerheten blir ivaretatt.

– Det blir veldig effektivt når ting er pakket riktig. Med nye kunder er det mer forhåndsarbeid. Et ordinær lastejobb på en time tar fort tre timer, forteller Mads.

Selve løftene er kun på noen få hundre meter, men for håndtverkerne på hytta betyr det en stor besparelse av tid og krefter:

Geir Eriksen og Tor Elvenes jobber for anleggsgartneren Strandman på den aktuelle hytta som ligger på toppen av en fjellknaus med en bratt steintrapp opp til seg.

De forteller at de ville brukt to og en halv dag på å frakte de fem tonnene helikopteret bruker 15 minutter på.

– Å bære dette opp ville ikke vært et alternativ, sier Elvenes.

Opererer med små marginer

Høysesongen for frakt av hyttematerialer er fra mars til oktober. På grunn av restriksjoner i Færder nasjonalpark er det imidlertid ikke lov å lande på noen av øyene i nasjonalparken i store deler av denne perioden.

Dermed må oppdragene i dette området utføres i de værmessig ustabile månedene.

LETTVINT LØSNING: Geir Eriksen og Tor Elvenes fra Strandman tar i mot materialene, og sparer dager med arbeid og slit. 
Foto: Magnus Foss Nilsen

LETTVINT LØSNING: Geir Eriksen og Tor Elvenes fra Strandman tar i mot materialene, og sparer dager med arbeid og slit. Foto: Magnus Foss Nilsen

– Kundene er forberedt på utfordringene rundt vær, og det kan noen ganger skape forsinkelser i et prosjekt.

Vi begynner alltid med å fortelle om sikkerhet før vi begynner å fly for dem, forteller Silbodal.

Prisen en hytteeier eller leverandør må betale for å få fraktet materialer varierer.

– Som et eksempel kan jeg si at frakt av materialer til en hytte på 110 kvadratmeter vil ligge rundt 30 – 40.000 kroner. Med totalkostnader på kanskje tre millioner kroner må jo det regnes som en dråpe i havet. Når det gjelder helikopter betaler man for de minuttene man flyr, og mange hyttejobber er mye mindre enn dette eksemplet, sier helikoptersjef Nils-Helge Silbodal.

Akkurat som priser varierer, gjør også selskapets kostnader per oppdrag det.

– Det er vanskelig å gi et konkret tall på kostnader, men vi opererer med små marginer, sier Silbodal.

Artikkeltags