Hoksrud har E134 som stor favoritt

NYE FORBINDELSER: Slik kan den nye forbindelsen mellom øst og vest bli, dersom regjeringen skulle velge å støtte prosjektet med E134 over Haukelifjell og vider til Bergen, Haugesund og Stavanger.kilde: Vegforum øst-vest

NYE FORBINDELSER: Slik kan den nye forbindelsen mellom øst og vest bli, dersom regjeringen skulle velge å støtte prosjektet med E134 over Haukelifjell og vider til Bergen, Haugesund og Stavanger.kilde: Vegforum øst-vest

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

SKIEN: Regjeringen holder på med utredninger om hvilken øst-vest forbindelse som er best. Statssekretær Bård Hoksrud holder på E134 gjennom Telemark.

DEL

Hvilken vei skal være stamvei mellom øst og vest i framtida. Dette er regjeringen i gang med å utrede. Fem forskjellige forbindelser fra øst til vest er med i vurderingen. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, Frp, har gitt klar beskjed om at han ønsker en prioritert forbindelse. Hans statssekretær Bård Hoksrud, Frp, peker ut redningen allerede nå, før utredningene ligger klare på bordet. Grunnen er også enkel å forstå. E134 kan knytte sammen en langt større region enn de andre alternativene.

Bergen og Stavanger

– Det er kun dette alternativet som vil kunne fungere som stamvei for to regioner. E134 kan gjøre det raskere å komme seg til Oslo også fra Stavanger, sier Bård Hoksrud.

– Når man tenker øst-vest forbindelse så tenker de fleste bare på Bergen. Men man har også Haugesund som ett av endepunktene vestpå. Og med ny Rogfast mellom Stavanger og Haugesund vil den raskeste måten å komme seg fra Stavanger til Oslo på være over Haukelifjell på E134, sier Hoksrud.

STORT POTENSIAL

– Etter min mening har E134 et større potensial enn de andre, fordi man vil kunne inkludere en større region i tillegg til Bergen, sier Hoksrud.

Det er det ikke bare han som mener. Det politiske miljøet i stavangerregionen har allerede gitt uttrykk for at man ønsker at regjeringen skal satse på E134. Næringsorganisasjoner både i Haugesund og Stavanger gir uttrykk for det samme. Samtidig er det de som mener at det vil være feil å bare ha en hovedforbindelse mellom øst og vest. Men at E134 vil være naturlig uansett om man ender opp med en eller to prioriterte strekninger.

FIRE FELTS VEI

Det som er tanken er en firefelts motorvei hele veien fra Oslo til Bergen.

Med andre ord er ikke dette planer som skal realiseres i løpet av de neste fem år.

– Men vi er nødt til å tenke fram i tid. Men om det er vilje til å tenke på denne måten akkurat nå er jeg ikke sikker på, men for meg er det viktig at vi også tør å tenke litt i stort, sier Bård Hoksrud.

– Det vil ikke være veldig mange årene før det er firefelts vei fram til Notodden. Og det vil være det samme på store strekninger på andre siden av fjellet. Så helt urealistisk er jo ikke forslaget, sier han.

3,5 TIMER

Tanken er at man skal kunne kjøre fra Bergen til Oslo på 3,5 timer. Med nye traseer og tunneler vil det også kunne bli en vintersikker vei. Strekningen vil være på 380 kilometer. Mens det vil ta rundt fire timer å kjøre de 422 kilometerne fra Stavanger til Oslo, via den nye fastlandsstrekningen mellom Stavanger og Haugesund, Rofast, på E39.

– Regjeringen har jo ikke konkludert eller bestemt seg. Vi får rapportene vi har bedt om i november. Så blir det spennende å se om noen har tatt høyde for muligheten man har i forhold til å knytte Stavanger inn i prosjektet. Og har ingen gjort det, er jeg sikker på at noen vil sørge for at dette blir tatt opp, han.

Artikkeltags