Hjelpetelefonen som ikke kan ta ferie

Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

SKIEN: Folk slutter ikke å ha psykiske problemer på sommeren, selv om hjelpetjenestene tar ferie. Da er det godt å ha noen å ringe til.

DEL

De mange som sliter med psyken får ofte et problem når det offentlige hjelpeapparatet tar sommerferie. Men heldigvis er noen tilbud åpne hele tiden.

– Vi er tilgjengelig 24 timer i døgnet, 365 dager i året, fastslår leder for Mental Helses hjelpetelefon, Aslaug Timland Dale.

ENSOMME

I snitt ringer det 1200 ganger i uken, og tallet holder seg stabilt, også i sommerferien.

– Det er like mange som ringer om sommeren, men innholdet i samtalene endrer seg ofte, forteller Timland Dale.

For det er mange som sliter litt ekstra på denne årstiden.

– Psykiateren, som de ellers har et forhold til må jo også ut i ferie, og mange av de offentlige tilbudene stenger.

Det kan også være vanskelig å kjenne seg utenfor når så mange andre gir inntrykk av å nyte den varme årstiden.

– Det er jo et press om å reise på ferie og framstå som vellykket.

Det er nok ikke lett å sitte igjen når mange du kjenner kanskje har reist bort, og det er mange som ringer hit på sommeren og sier de er ensomme.

HENVISES VIDERE

På grunn av ferieavvikling og generelt press på de psykiske helsetjenestene, er det stadig flere mennesker som blir henvist til hjelpetelefonen.

– Vi har hatt undersøkelser på det, og det er stadig flere, både psykiatere, psykiske sykepleiere, som henviser folk videre. Vi har også opplevd at psykiske helsearbeidere har ringt til oss for å få råd om for eksempel etikk. Men når vi har holdt på så lenge, så bygger vi jo opp en god del kompetanse, sier Timland Dale, som mener det er positivt at hjelpetelefonen har inntatt en så sentral rolle.

– Det tyder på at vi er viktige og at vi gjør en forskjell.

LIVREDDE

Omgivelsene, på Frogner gård i Skien, er idylliske nok, men jobben som blir gjort innenfor disse fire veggene kan være krevende.

– Det er glassvinduer mellom hvert av kontorene, så hvis noen mottar en telefon der situasjonen er kritisk, er det lett å få bistand fra en kollega, forteller hun.

Samtalene kommer inn fra hele landet, og de ansatte er nødt til å være både samtalepartnere, rådgivere og, av og til, livreddere.

– Det ringer av og til folk som står oppe på brua og har bestemt seg for å hoppe.

Siden innringerne er helt anonyme, er det lite de ansatte kan gjøre i slike situasjoner, annet enn å videreformidle tidspunktet til politiet, men hjelpetelefonen har likevel bidratt til å redde liv.

– Det hender at folk ringer og takker, og det setter vi selvfølgelig stor pris på.

KREVENDE

Mange av dem som jobber med telefontjenesten har bakgrunn fra helsevesenet, men det er ikke noe krav.

– Det er nok naturlig at en del med den bakgrunnen søker seg hit, men det aller viktigste er at du har noen erfaringer og at du har levd et liv, fastslår Timland Dale. Vanligvis er de fire på jobb, og når TA er på besøk er det rolig i kontorlokalene.

– Men det pleier vanligvis å koke, det er mange som ringer, forteller Tom, som har formiddagsskift denne dagen.

Han forteller at det ofte kan være tøft på jobb.

– Men det er mye positivt, og dessuten; en jobb som dette setter ting litt i perspektiv.

Artikkeltags