Gå til sidens hovedinnhold

Hekta på trening for kropp og sjel

Artikkelen er over 17 år gammel

Interessen for østlige treningsformer er ikke lenger forbeholdt spesielt interesserte. På annonseplass i avisene kan man velge i ulike tilbud, enten man er nysgjerrig på qigong, tai chi eller yoga.

Januar er måneden for optimistiske forsetter. Slike forsetter innebærer gjerne formaninger om et sunnere liv og færre kilo. Da er trening et vesentlig stikkord.

Treningstilbudet i Grenland er mer mangfoldig enn enkelte kanskje har fått med seg. I avisene averteres det for nye kurs i det som tidligere ble sett på som alternative treningsformer. Flere og flere snuser på trening for både kropp og sjel.

Mange er blitt dus med begreper som chi, asanas og pranayama. Internasjonalt er det så in med yoga, pilates, skanetix, tai chi, body balance og lignende tilbud, at kommersielle krefter har kastet seg på bølgen og lansert egne kleskolleksjoner med tanke på disse treningsformene, selv om det nettopp ikke er det ytre som står i fokus i yoga eller qigong.

MANGE KVINNER

I et kjellerlokale i Kongensgate i Skien åpnet nye kurs denne uka. Kursene til Liang Yi School of Tai Chi & Yoga er rimelig fullbooket, men så er heller ikke plassen stor.

Instruktør Øystein Henriksen satser på å fordele noen av kursdeltakere på en ny gruppe til uka. Han underviser i qigong/yoga for nybegynnere og viderekommende, samt i tai chi chuan. Henriksen tilbyr et treningssystem basert på øvelser fra indisk, kinesisk og tibetansk yoga. På denne måten kombineres ulike bevegelser for å få best mulig utbytte.

- I alder er det stor spredning på de som kommer hit. Vi har folk fra 15 til 65-70 år, men de fleste er voksne damer. På tai chi-timene er det mer delt. Det er menn opp til 40-års alderen som gjerne kommer på grunn av selvforsvarsbiten, mens den andre delen er kvinner i alderen 18 til 50 år, opplyser Henriksen.

De aller fleste trener for helsas skyld, og fokuserer ikke så sterkt på kampformen.

RENSER KROPPEN

Den beste effekten disse treningsformene har, er at de fjerner mange typer smerte, hevder instruktøren.

- En verdensmester i styrkeløft kan fremdeles ha ryggproblemer, sier Henriksen og sikter til det faktum at ved yoga eller tai chi styrkes andre deler av kroppen og muskulaturen enn ved for eksempel vanlig styrketrening.

- Åndedrettet er viktig i disse treningsformene. Har vestlig mennesker «glemt» å puste?

- Ja, det kan man kanskje si. Hjertet er motor for blodomløpet, mens for eksempel lymfesystemet som er som et renholdsverk i kroppen, trenger pusten som motor. Å puste riktig har god effekt på de indre funksjonene, påpeker instruktøren.

BEVEGELSE VIKTIG

At det dukker opp stadig flere «alternative» tilbud, også ved treningssentrene, synes Henriksen er positivt, selv om enkelte vil hevde at det kun handler om å kaste seg på en trend.

- Jeg synes det er bra. Min personlige oppfatning er at hvis man beveger seg er det bra. All form for bevegelse, bare man ikke oppnår belastningsskader, er bedre enn ingenting.

Hvis man ønsker å lære mer og vil spesialisere seg i noe, søk rundt og finn en skole, enten det er innen yoga, karate eller andre ting. Er man fornøyd spiller det ingen rolle om de ikke har alle svarene. Hovedsaken er at man har utbytte av det, men her vil nok mange være uenig med meg.

Mange sier at vår stilart er den mest riktige, men jeg er ikke så opptatt av det. At det blir flere annonser i avisene er også uvesentlig. Det blir mer kjent, og folk får mer å velge i, sier Øystein Henriksen.

Han begynte å trene og instruere i boksing og kung fu allerede i tenårene, mens treningstilbudet i Skien ble flyttet fra Porsgrunn tidlig på 90-tallet.