Gå til sidens hovedinnhold

Grønn krig i Grenland

Artikkelen er over 17 år gammel

SKIEN: Det er prispress og hard konkurranse mellom hagesenterne i Grenland. Plantasjen raker til seg mye av salget men de mindre aktørene gir alldeles ikke opp.

Denne helgen ventes det storinnrykk ved hagesenterne i Skien, Porsgrunn og Bamble. De lokale hagesenterne kjemper en hard kamp for å få kloa i mest mulig av pengene. Den største aktøren, svenskeide Plantasjen ved E-18 i Eidanger er dominerende og tar det meste av salget.

De siste årene har Plantasjen kjøpt flere hagesentere tilknyttet konkurrenten Oasen Hageland, men ingen hagesentere i vårt distrikt er oppkjøpt. Siden etableringen i Grenland for seks år siden er omsetningen ved Plantasjen i Eidanger økt fra 27 millioner kroner til 44 millioner kroner i 2003. For i år er det budsjettert med en omsetning på 47 millioner kroner. Om alt går etter planen er Plantasjen etablert i Skien fra neste år.

- Vi er godt fornøyd med omsetningsveksten, sier daglig leder Anne-Mette Bamble til TA. Med økt kjøpekraft bruker folk stadig mer penger på hagene sine. Det er en trend i tiden at man ikke har tid til å vente på at planten vokser. Derfor er det mer populært med en ferdig thuja på halvannen meter enn en plante som ikke er utvokst.

Det foregår en strukturendring i bransjen. Det går mot mer profesjonalisering og større vekt på detaljhandelen enn selve faghandelen. Av omsetningen i Plantasjen er omtrent halvparten på planter og resten på tørrvarer som hagemøbler, potter, redskap osv.

- Vi konkurrerer med langt flere enn de tradisjonelle hagesenterne. Kjeder som Europris, Glapris, Pytt og Panne og de store møbelkjedene er blant våre konkurrenter, sier Bamble.

MØTER KONKURRANSEN

Heistad Hagesenter har søkt beskyttelse i den minste kjeden Hagedrift, hvor det i dag ligger 20 hagesentere rundt i landet. Daglig leder og eier Jens Thalberg kommer til å være meget aggressiv denne våren og sommeren. Han har gått sammen med et par andre hagesentere utenfor Grenland og koordinert innkjøpene. Det skal sikre kundene gode kjøp.

— Vi har lært oss til å leve med Plantasjen og skal greie å konkurrere med dem. Fremover kommer vi til å legge større vekt på å være detaljhandel enn faghandel, sier Thalberg. Heistad Hagesenter mistet 30 prosent av omsetningen i 1998 da Plantasjen etablerte seg i Grenland. Det tapet er innhentet og nå omsetter Jens Thalberg hvert år for litt over 7 millioner kroner med omtrent null kroner på bunnlinjen.

NATURLIG VEKST

Det er anslått at markedet for hagesentre vokser med rundt fire til frem prosent i året. Hoels Hageland ønsker sin del av dette markedet.

- Vi skal spisse produktet og tilby den beste fagekspertisen og de beste produktene, sier fjerde generasjon driver Stian Olsen. Han tror det er færre hagesentre i Grenland om noen år enn det er i dag.

- Det er bransje med sterkt prispress og hard konkurranse, sier han. Hoels Hageland omsetter hvert år for rundt ti millioner kroner.

Ved Bamble Hagesenter vil de ikke si ett eneste ord om hvordan konkurransen oppleves.