- En mor og datter hadde reist uspesifisert til Hellas og ville ha ny reise siden det var altfor varmt og at de ikke hadde basseng ved hotellet. Hun mente dette var uakseptabelt at hotellet ikke hadde et basseng og følte at hele ferien var ødelagt, forteller informasjonssjef Arne Voll ved Gjensidige til TA. Dette er bare en av mange historier som meldes inn til Gjensidiges reisesenter på Arkaden i Skien.

Ringer i ett sett

Nå som høstferien er over for hele landet, er det var ventet stor pågangen i løpet av ukens første dag. Allerede innen klokken 16.00 mandag hadde de ansatte mottatt godt over 552 samtaler og 104 skademeldinger via nettsiden.

- Siden telefonene åpnet har det vært stor aktivitet. Vi har merket et stort trykk på forsinket bagasje i dag, forteller kundemottaker Per Thomas Offenberg ved reisesenteret i Skien.

Les noen av forsikringshistoriene:

  • Mor og datter hadde reist uspesifisert til Hellas og ville ha ny reise siden det var altfor varmt og at de ikke hadde basseng ved hotellet. Hun mente dette var uakseptabelt at hotellet ikke hadde et basseng og følte at hele ferien var ødelagt.
  • En kunde ville gjerne ha erstattet veterinærutgifter til hest i Danmark. Han mente dette måtte gå på reiseforsikringen siden hesten var tollet inn i Norge som reisegods.
  • En laksefisker krevde å få erstattet det han hadde betalt for leie av hytte og fiskerett, fordi det var for mye vann i elva den uka han var der.
  • En klassiker er også de som forsover seg og ikke rekker flyet, eller er for fulle til å komme om bord i flyet, og mener reiseforsikringen må dekke dette.
  • Kunden ringte og ville ha kompensasjon for en fremtidig drømmereise som han hadde planlagt, men nå ikke fikk til å gjennomføre fordi han hadde blitt ufør. Ingenting var bestilt, han hadde bare planer om en reise en gang.
  • En dame hadde vært hos legen mens hun var på ferie. Hun ringete oss og ville melde fra om skaden. Vi fant ingen forsikringer på kunden, hvorpå hun da sier: ”neeeeei, må jeg ha forsikring?!?!”. Hun trodde at det bare var å ringe hvis hun ble syk eller skadet, men ikke at en måtte kjøpe forsikring på forhånd.
  • Forsikringstaker ringer inn og forteller at de er på telttur, men ble overrasket av torden og uvær som endte opp med at teltet og tingene ble gjennomvåte. Kunden så seg da nødt til å sjekke inn på et hotell og lurte på om dette ble dekket av forsikringen.
  • En ung dame meldte vesken stjålet etter en kveld på byen. Dette var en skulderveske som hang over skulderen. Mens hun sto i kø var det noen som klippet vesken av selve snora som går over skulderen. Hun merket ingen ting helt til hun skulle ta noe opp fra vesken og merket at den var vekk. Det var kun snoren som hang igjen over skulderen.
Morsomme historier

Mobiltelefonen er en gjenganger når fortvilte kunder ringer inn til forsikringsselskapet. Som regel er dette saker som fort kan løses, men innimellom hender det at noen ringer inn og legger litt mer sjel i forsikringssaken.

- Vi har hatt en morsom historie om en mobiltelefon, hvor en kar legger mobilen sin på vasken på badet. Også begynner den å ringe og vibrere. Han står i dusjen, har akkurat såpet seg inn og har en veldig god forklaring på det. Han forteller hvordan denne vibrerer, hvordan den detter på gulvet og hvordan han ikke akkurat rekker å ta den, forteller skadesjef Hege Saltboden Karlsen, uten å kunne utdype historien ytterligere.

Trist

Nylig kunne TA omtale en skienskvinne som valgte, som flere andre, å feriere i utlandet. Men uten forsikringspapirene i orden kunne det som skulle være en fin ferie, med å bli et mareritt.

- En kvinne bosatt i Skien dro til Florida for å besøke sønnen sin, men under ferieoppholdet ble hun alvorlig syk, og havnet på sykehus. Etter ti dager på sykehuset kom regningen på 700 000 kroner, har Voll tidligere uttalt til TA.

Til kvinnens hell var hun forsikret, og fikk dermed dekket sykehusoppholdet. Men det er ikke alle som er like heldig.

-  Det er jo mest trist for dem som blir syke i utlandet. Da er det absolutt trist når du oppdager at du ikke har den forsikringen du burde hatt. Det skjer ikke så veldig ofte, heldigvis. Men det er klart når du kommer på sykehus i USA for eksempel, hvor kostnadene blir meget store for nesten alt du foretar deg. Det kan få alvorlige konsekvenser, forteller Saltboden Karlsen, og legger til at kostnadene kan variere fra noen tusen og opp mot en million.