Frykter skjult djevelskap hos Obama

SKJULT BUDSKAP?: Barack Obamas «Yes, we can» kan også bety «Thank you Satan», frykter Tore Sognefest.

SKJULT BUDSKAP?: Barack Obamas «Yes, we can» kan også bety «Thank you Satan», frykter Tore Sognefest. Foto:

Av
Artikkelen er over 8 år gammel
DEL

Forfatter og kulturskolerektor Tore Sognefest frykter musikkens makt over massene, og advarer mot skjulte satanbudskap.

På nettsida til Mitt forlag, som er drevet av Tore Sognefest i Bø, ligger det en lenke til en video med den amerikanske presidenten, Barack Obama. Her vises en tale med Obama, først forlengs, så baklengs. De som har laget videoen mener «Yes, we can» blir «Thank you Satan», når det spilles baklengs.

På samme nettside ligger det en billedsamling, som angivelig skal vise at både Georg W. Bush og Bill Clinton har utført det såkalte satantegnet med fingrene.

Vi spør mannen som står bak nettstedet: - Hva er det du vil si med å legge ut denne Obama-linken?

- Det passer inn i mønsteret med amerikanske presidenter som gjør satantegnet. Tilfeldig, eller ikke? Jeg vet ikke. Men hvorfor har «Yes, we can» blitt repetert så mange ganger, spør Sognefest.

Nettstedet er laget i tilknytning til boka «Musikkens makt og den nye verdensorden», som Tore Sognefest ga ut for noen år siden. Nettstedet er et sted hvor han spisser budskapet, for å få folk interessert i boka, opplyser han.

Sognefest er personlig kristen, adventist, og har tidligere vært rektor ved den adventistdrevne Sanda friskole i Bø.

«LOBOTOMERENDE»

På nettsida ligger det flere lenker til rockelåter som kan høres både forlengs og baklengs, for å avsløre satanbudskapet. Om artistene har lagt inn budskapet bevisst, det er ikke Sognefest sikker på.

- I forbindelse med arbeidet med boka, snakket jeg med en hjerneforsker på universitetet i Bergen. Hun fortalte at man kan høre sang og musikk begge veier, forlengs og baklengs, bevisst og ubevisst. Så er spørsmålet om artistene har lagt inn baklengsbudskap bevisst, eller om det er tilfeldig eller «åndelig», sier Sognefest.

Han mener det først og fremst er kraftig, monoton rytmikk og lydbilde som i house og rap, som har størst «lobotomerende» effekt - og sammen med lyseffekter blir det enda kraftigere.

- Det er ikke rytme som sådan som er problemet, men monotonien og intensiteten.

Han framhever at «riktig» musikk har like stor positiv virkning på kropp og sjel. Og han hevder at lytting til Mozart, øker evnen til å lære.

Sognefest setter utgivelsen av den «ødeleggende musikken» inn i en sammenheng.

- De store plateselskapene, som eies av mektige krefter i samfunnet, pusher musikk på folk. Samtidig er rock tett knyttet mot rus og dop. Er det tilfeldig? lurer Sognefest.

KULTURSKOLEREKTOR

Sognefest er til daglig kulturskolerektor i Seljord, men han skiller klart mellom rollene som rektor og forfatter.

- Jeg snakker ikke om disse temaene for kulturskoleelevene. Dessuten: Vi jobber vel stort sett ikke med musikk som har baklengsbudskap på skolen, sier kulturskolerektoren, før han legger til at han som rektor har annet å bruke tiden til enn å sjekke opp om det finnes baklengsbudskaper i musikk.

Han presiserer at elevene skal få utfolde seg på det de ønsker. Som kulturskolerektor vil han gi rom for alle uttrykk.

DE SOM STYRER VERDEN

Sognefest innrømmer en viss frykt for å bli stempelet som konspirasjonsteoretiker. Han liker ikke ordet. Han mener det utdefinerer folk som useriøse.

- Jeg har samlet inn et stort materiale, studert masse litteratur og lagt fram mine funn. Så får folk ta stilling selv, sier forfatteren.

Selv mener han at noen sitter og har store planer for hvordan verdenssamfunnet skal fungere. At det finnes en økonomisk, politisk og kulturell elite som ønsker makt.

- Da kan musikk brukes som et middel for å holde folk nede, for det virker så sterkt på folk, mener Sognefest.

Artikkeltags