- Fritt fram for ulovlige kjøreskoler

- NÅ MÅ NOEN REAGERE: Geir Holløkken (til venstre) fra Bø trafikkskole, Kent Jarle Olsen fra Kasland trafikkskole i Bø (med dattera Emilie Cannon Olsen foran seg), Bjørn Erik Nielsen fra A. Nielsen trafikkskole på Notodden og Vidar Sveinsen fra Tinn Vinje trafikkopplæring på Rjukan er svært oppgitte over at skatteetaten og vegvesenet ikke tar tak i problemet med de ulovlige kjøreskolene som opererer på Notodden.

- NÅ MÅ NOEN REAGERE: Geir Holløkken (til venstre) fra Bø trafikkskole, Kent Jarle Olsen fra Kasland trafikkskole i Bø (med dattera Emilie Cannon Olsen foran seg), Bjørn Erik Nielsen fra A. Nielsen trafikkskole på Notodden og Vidar Sveinsen fra Tinn Vinje trafikkopplæring på Rjukan er svært oppgitte over at skatteetaten og vegvesenet ikke tar tak i problemet med de ulovlige kjøreskolene som opererer på Notodden. Foto:

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Ulovlige kjøreskoler får lov til å operere helt fritt på Notodden, uten tilsyn fra verken Statens vegvesen eller skattemyndighetene. - Her må det være snakk om skatteunndragelser i millionklassen, så hvor er Skatt Sør og Skatt Øst, spør Kent Jarle Olsen ved Kasland trafikkskole i Bø.

DEL

De seriøse kjøreskolene i Øvre Telemark mener at de ulovlige kjøreskolene fra osloområdet kan operere helt fritt på Notodden.

De kaller skolene for «L-skoler», siden det er snakk om privatpersoner som har klistret en «L» på bilen, samt installert ekstra pedalsett og speilsett. Deretter setter de i gang med svart kjøreopplæring.

- INGEN TAR TAK I DETTE

- Jeg har sendt brev til Skatt Sør om dette, men det var ikke noen prioritert oppgave for de. Så det skjer ingenting, sier Kent Jarle Olsen ved Kasland trafikkskole i Bø.

Han mener også at tilsynsgruppa hos Statens vegvesen region Sør viser veldig liten vilje til å ta tak i saken.

- Problemet er jo at «L-skolene» ikke er kjøreskoler, så de får jo ikke tilsyn heller, sier Olsen.

Han er overbevist om at personene som driver med den ulovlige kjøreopplæringa drar inn store penger, og at det må være snakk om skatteunndragelser i millionklassen.

- ØKENDE PROBLEM

Kjørelærerne Geir Holløkken fra Bø trafikkskole, Vidar Sveinsen fra Tinn Vinje trafikkopplæring på Rjukan og Bjørn Erik Nielsen fra A. Nielsen trafikkskole på Notodden er i likhet med Olsen fortvila over at myndighetene ikke griper inn.

- Det er jo lett å jukse når det ikke får noen konsekvenser, konstaterer Geir Holløkken.

Bjørn Erik Nielsen mener at problemet har eskalert de to siste åra på Notodden, og at det stadig er fire-fem biler fra såkalte «L-skoler» i byen.

- For noen uker siden så det ut som en dårlig dag på Oslo bilauksjon utenfor Notodden trafikkstasjon, sier Nielsen.

Han sier at det er voksne menn med innvandrerbakgrunn som står bak den ulovlige kjøreopplæringa, og at de som regel har gamle, slitte biler.

Nielsen konfronterte en av mennene da han kjørte rundt i Notodden med to afghanske gutter i 20-åra.

- De sa at de var kamerater som drev øvelseskjøring. Men jeg finner det litt unaturlig at en mann i 60-åra er kamerat med to gutter i begynnelsen av 20-åra, sier Nielsen.

- NOEN ER MED PÅ DET

Vidar Sveinsen fra Tinn Vinje trafikkopplæring på Rjukan sier at det blir lange ventetider for oppkjøring for de autoriserte kjøreskolene, siden så mange ulovlige kjøreskoler legger oppkjøringa til Notodden trafikkstasjon.

Han understreker at sensorene på Notodden trafikkstasjon gjør så godt de kan, og at de gjør en kjempejobb.

Samtidig mener han at de som driver med den ulovlige virksomheten tjener store svarte penger.

Sveinsen har undersøkt likninga til en av mennene som titt og ofte er på Notodden med kjøreelever, og mannen hadde ei skattbar inntekt på under 20 000.

Holløkken mener at det er en grunn til at de ulovlige kjøreskolene kommer til Notodden.

- De tror vel at det er lettere å kjøre opp her enn i Oslo. Og jeg vet at de har det samme problemet i Gudbrandsdalen, sier Holløkken.

Kjørelærerne i Øvre Telemark mener også at det er mye som tyder på at de ulovlige kjøreskolene samarbeider med noen autoriserte kjøreskoler.

De begrunner mistanken med at den obligatoriske delen må være godkjent av en autorisert kjøreskole, før en får ta oppkjøring.

- Det er folk som er villige til å innberette det mot et lite vederlag, mener Vidar Sveinsen.

- TRAFIKKFARLIGE

Inntrykket til kjørelærerne er også at elevene som har fått kjøreopplæring hos «L-skolene» har en langt høyere strykprosent enn de som har fått opplæring hos en autorisert kjøreskole.

De understreker at den dårlige opplæringa hos de ulovlige skolene gir økt trafikkfare.

- Det kan sikkert sensorene ved Notodden trafikkstasjon bekrefte. Og det her harmonerer utrolig dårlig med nullvisjonen i trafikken. En skal jo møte disse elevene ute i trafikken, sier Olsen og Sveinsen.

Artikkeltags